در مرکز تحقیقات مخابرات؛ سوئیچ چندرسانه ای مبتنی بر IP کم ظرفیت طراحی شد

به گزارش نیوزتل سوئیچ چند رسانه ای مبتنی بر IP کم ظرفیت به منظور جایگزینی با سوئیچ های سنتی مخابراتی و قابل رقابت با برندهای بین المللی طراحی شد.
به گزارش نیوزتل به نقل از مرکز مخابرات ایران، حسن یگانه مجری طرح سوئیچ چند رسانه ای مبتنی بر IP کم ظرفیت با اشاره به برتری های این سوئیچ نسبت به سوئیچ سنتی اظهار داشت: محصول به دست آمده در این طرح، قابلیت رقابت با برندهای بین المللی دارد.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد تحول در سیستم مراکز تلفنی، لزوم حرکت از مراکز تلفن سنتی به سمت سوئیچ های تمام IP احساس می شود، اضافه کرد: ازاین رو پژوهشگاه ICT نسبت به بررسی این طرح، اقدام نموده است. در همین حال تبدیل سوئیچ چند رسانه ای سنتی به چند رسانه ای مبتنی بر IP، یکی از مباحث مطرح شده در اسناد بالادستی است. به نحوی که در اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی به بومی سازی تجهیزات مبتنی بر IP تاکید و در سند مربوط به شبکه ملی اطلاعات هم به بومی سازی شبکه سوئیچ اشاره شده است.
یگانه تصریح کرد: بنابراین با عنایت به اهمیت موضوع، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد تا نسبت به پیاده سازی این سوئیچ اقدام نماید. در تمام دنیا هم سوئیچ مبتنی بر IP نسبت به سوئیچ سنتی غالب شده است و افزایش کارایی و عملکرد سوئیچ، کاهش هزینه مصرف انرژی، کاهش فضای ساختمانی مورد نیاز تجهیزات و همینطور کاهش آلایندگی محیط زیست، از برتری هایی است که سبب شده سوئیچ مبتنی بر IP طراحی و پیاده سازی شود.
این عضو پژوهشکده CT مرکز تحقیقات مخابرات ایران تصریح کرد: از دیدگاه کابران هم سوئیچ های مبتنی بر IP، امکان دستیابی به سرویس های متنوعی از صوت و ویدئو و همینطور داده را فراهم می کنند و این امر، کسب و کارهای جدید و فراوانی را جهت تغییر و تبدیل تجهیزات، مطرح کرده و باعث رونق بازار ICT شده است. سوئیچ IMX مدل سفیر، بعنوان نسل جدید سیستم های یکپارچه، توسط کارشناسان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و اهداف سند برنامه ششم توسعه در بخش ICT، با هدف ارتقای سطح کیفی و امنیت ارتباطات در شبکه های مخابراتی در مناطق شهری کوچک و روستایی طراحی و اجرا شده است.
یگانه با اشاره به اینکه نمونه مهندسی این طرح بوجود آمده و در اجرای محیط آزمایشگاهی تست های مختلف هم نتیجه مثبتی به همراه داشت، تصریح کرد: این نمونه، قابلیت پوشش با کمترین هزینه، از ۱۰ پورت تا هزار پورت را دارد و هسته اصلی آن، بر اساس نرم افزار متن باز است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ICT اظهار داشت: سرویس های تکمیلی و اختصاصی، کنترل و مدیریت از راه وب، ماژول ترانک بومی، به کارگیری ماژول های امن سازی و… سبب می شود که این محصول، قابلیت رقابت با برندهای بین المللی را داشته باشد. در همین حال هزینه های پشتیبانی و نگهداری سیستم خیلی کم شده و قابلیت توسعه هم وجود خواهد داشت.