وزیر علوم: ضرورت استفاده گسترده تر از توانمندی دانشگاه ها در فناوری فضایی

به گزارش نیوزتل وزیر علوم، بر لزوم استفاده گسترده تر از توانمندی ها و ظرفیت های دانشگاه های کشور در زمینه فناوری های فضایی تاکید نمود.

به گزارش نیوزتل به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح همایش «اکتشاف در عمق فضا» بر لزوم استفاده گسترده تر از توانمندی ها و ظرفیت های دانشگاه های کشور در زمینه فناوری های فضایی ذیل یک برنامه جامع ملی تاکید کرد.
وی اضافه کرد: تلاش های انجام شده در این عرصه باید در جهت کاربست فناوری های هوا و فضا در کشور باشد.
وزیر علوم بابیان این که الان جمهوری اسلامی ایران در جایگاه علمی مناسبی در سطح جهان قرار دارد، اظهار داشت: ما در علوم و فناوری های جدید جایگاه خوبی داریم و این امر به علت تلاش های مستمر استادان دانشگاه ها و محققان در کشور و همینطور ایجاد ارتباطات علمی با سایر کشورهای جهان بوده است.
وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه هوافضا ازجمله بخش هایی است که وزارت علوم از آن حمایت می کند، اضافه کرد: در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته در کاربست فناوری و انتقال آن به جامعه برای تبدیل علم به ثروت وارد شده ایم و در این راستا معاونت پژوهش وفناوری وزارت علوم از تعداد زیادی از مراکز رشد حمایت می کند.
وزیر علوم تعداد مراکز رشد ایجادشده در دانشگاه ها را ۱۹۷ مرکز عنوان نمود و اظهار داشت: علاوه بر آن ۴۳ پارک علم و فناوری هم در سطح کشور راه اندازی شده که پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها را در دستور کار خود دارند.
غلامی با اشاره به اینکه ما همواره از سوی جامعه با این سوال مواجه هستیم که توانمندی های علمی در سطح جامعه به چه اندازه باعث خلق آسایش و توسعه پایدار شده است، اظهار داشت: از زمانی که توسعه فناوری ها را شروع کرده ایم، دستاوردها و موفقیت های خوبی کسب کرده ایم؛ اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم.
وزیر علوم بابیان اینکه در برخی از مواقع فناوری ما را به دنبال خود می کشد، اضافه کرد: اگر ما در زمینهٔ توسعه فناوری دیر اقدام نماییم، حتما عقب می مانیم؛ از این رو لازم است تا از ظرفیت های علمی موجود در کشور استفاده نماییم و این امر احتیاج به تلاش های مستمر دارد.
وی همینطور با اشاره به ورود دانشگاه های کشور به توسعه فناوری های فضایی، ابراز امیدواری کرد که توانمندی های ایجادشده در دانشگاه ها در یک برنامه جامع ملی به کار گرفته شود تا سرعت تحولات فناوری گسترش پیدا کند، چونکه در غیر این صورت بخش قابل توجهی از ظرفیت های کشور کمتر استفاده می شود یا بلااستفاده باقی می ماند.
وزیر علوم تصریح کرد: برنامه های کلان ملی می تواند با آوردن امکانات و تجربیات پیشرو زمینه توسعه فناوری ها بخصوص در حوزه هوا و فضا را ایجاد کند.
غلامی در حاشیه این همایش مرکز رشد واحدهای فناور و باشگاه هوافضای پژوهشگاه هوا و فضا را افتتاح نمود.