توسعه کفی هوشمند کفش برای افراد مبتلا به دیابت

نیوزتل توسعه کفی هوشمند کفش برای افراد مبتلا به دیابت
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، افراد مبتلا امکان دارد زخم هایی در پای آنها ایجاد شود و از آنجایی که آنها درد را احساس نمی کنند این زخم ها عفونی می شوند اما به تازگی یک موسسه، کفی کفش هوشمندی توسعه داده است که برای افراد مبتلا به دیابت که مستعد مبتلا شدن به زخم های پوستی در پاهای خود هستند، کارآمد است. درمان این زخم ها بسیار دشوار است و بعضی اوقات به قطع عضو منجر می شود. با این وجود با استفاده از این کفی آنها می توانند از ایجاد آن زخم ها جلوگیری نمایند.
زخم پای دیابتی یکی از عوارض قابل توجه دیابت است و بیشترین قسمت عوارض پای دیابتی را تشکیل می دهد. دیابت با چند مکانیسم باعث زخم پای دیابتی می شود. معمولاً علت اصلی ایجاد زخم فقدان حس درد در زمینه نوروپاتی است. از طرفی دیگر خود نوروپاتی پوست پا را خشک و شکننده می کند و استعداد ترک برداشتن پوست را زیاد می کند.
این کفی کفش توسط “لین له”(Linh Le) توسعه داده شده است. هنگامی که وی در حال کوشش برای دریافت مدرک دکترای خود در رشته مهندسی شیمی از موسسه فناوری استیونز در نیوجرسی بود موفق به توسعه این کفی شد. او حالا مدیرعامل موسسه فناوری استونز بونبوتون است.

کاربران می بایست این کفی های هوشمند را در درون کفش ها قرار دهند تا این کفش ها از بروز زخم جلوگیری نمایند. این کفی های هوشمند از چهار لایه تشکیل شده است و از شبکه ای از حسگرهای مبتنی بر گرافن که درون آنها تعبیه شده، استفاده می نمایند تا تغییرات فشار و دمای پوست را در نقاط مختلف در امتداد کف پا اندازه گیری کنند.
اگر این کفی، التهابی را در کف پای کاربران احساس کند از آنجائیکه به بلوتوث مجهز است سریعا این مورد را از راه برنامه ای که کاربران در گوشیهای خود نصب می کنند به آنها اخطار خواهد داد. برنامه مذکور در گوشیهای دارای دو سیستم عامل اندروید و آی. او. اس قابل اجرا می باشد. این برنامه همینطور علاوه بر اخطار نکاتی را هم به کاربران می گوید و افراد می توانند داده های این برنامه را با پزشک و خانواده خود هم به راحتی به اشتراک گذارند.
نیروی این کفی ها توسط باتری های غیر قابل شارژ تامین می شود و کاربران می بایست هر چهار ماه یک مرتبه این باتری ها را تعویض کنند. البته قابل ذکر است که این نخستین بار نیست که کفی های هوشمندی توسعه داده می شوند بلکه دانشمندان آلمانی “موسسه تحقیقاتی سیلیکات فراونهوفر”(Fraunhofer Institute for Silicate Research) هم پیش تر کفی های هوشمندی توسعه داده بودند که دمای بدن کاربر را اندازه گیری می کرد.