نیوزتل: آژانس فضایی آمریکا(ناسا) ۶ سفینه فضایی ˮاوریونˮ دیگر که برای ماموریت های اکتشافی عمیق فضایی و حمل فضانوردان از زمین به ماه و آوردن آنها با خیال راحت به خانه طراحی شده است به شرکت سازنده آن یعنی ˮلاکهید مارتینˮ سفارش داد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ناسا قراردادی تازه با شرکت لاکهید مارتین برای ساخت ۶ فضاپیمای اوریون دیگر امضا نموده است.
لاکهید مارتین به سبب این قرارداد، مامور به تحویل ۶ کپسول فضایی با قابلیت حمل سرنشین و بند قابلیت سفارش ۶ نمونه دیگر از همین فضاپیما خواهد بود.
هم اکنون ناسا در حال آماده سازی دو فضاپیمای اوریون برای ماموریت آزمایشی بدون سرنشین “Artemis I” و ماموریت سرنشین دار ۱۰ روزه “Artemis II” است که در سال ۲۰۲۲ فضانوردان را در ماه مستقر خواهدنمود.
در هر حال فضاپیمای “اوریون”(Orion) حداقل طی یک دهه آینده بازیگر اصلی ناسا در انجام ماموریت عمیق سرنشین دار است که شامل فرود آوردن باردیگر انسان بر ماه و بردن انسان به مریخ برای نخستین بار در تاریخ بشر است.
این بدان مدلول است که از شرکت لاکهید مارتین بعنوان پیمانکار اصلی خواسته شده است تا فضاپیماهای اضافی و خدمات پشتیبانی را برای ماموریت های آرتمیس سه، چهار و پنج با هزینه اولیه ۲.۷ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲ برای ۳ کپسول و ۳ کپسول دیگر با هزینه ۱.۹ میلیارد دلار برای ماموریت آرتمیس شش، هفت و هشت آماده کند.
دلیل ارزان تر درآمدن سفارش دوم این است که لاکهید در تلاش است تا هزینه های خودرا کم کند. بیشتر هزینه های اوریون مربوط به مرحله طراحی، توسعه، آزمایش و ارزیابی است، در صورتیکه در ساخت نمونه های بعدی از تجربه ساخت نمونه های قبلی استفاده می شود و هزینه ها به میزان قابل توجهی کاسته می شود.

انتظار می رود کپسول اوریون طبق برنامه طی ماموریت “آرتمیس ۳”(Artemis III) در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شود و نخستین زن و یک مرد دیگر را به ماه منتقل کند.
بگفته لاکهید مارتین، ساخت فضاپیمای اوریون برای ماموریت “Artemis I” به انتها رسیده است و کار بر روی اوریون مخصوص ماموریت “Artemis II” در مرکز فضایی کندی در فلوریدا ادامه دارد.
“مایک هاوز” مدیر برنامه اوریون می گوید: ما در مورد نحوه طراحی و ساخت یک اوریون بهتر، مانند طراحی جهت استفاده مجدد و استفاده از واقعیت افزوده چیزهای زیادی آموخته ایم و این تجارب را برای ساخت سری بعدی اعمال می نماییم.
وی ادامه داد: پایین آوردن هزینه ساخت و کارآمدتر و سریع تر ساختن کپسول ها، کلید اصلی موفقیت در برنامه آرتمیس خواهد بود. باید از بی نظیر بودن اوریون قدردانی کرد، چونکه یک سفینه فضایی است که مانند ندارد. ما آنرا به شکلی طراحی نموده ایم که کارهایی را انجام دهد که هیچ فضاپیمای دیگری انجام نداده، به مکان هایی برود که هیچ فضانوردی تابحال آنجا نبوده و ما را به دوره جدیدی از اکتشافات عمیق فضایی همراه با انسان سوق می دهد.

منبع: