فناوری ساخت کیت های سنجش آب بومی سازی شد

به گزارش نیوزتل یک شرکت دانش بنیان به واسطه محققان خود موفق به بومی سازی و تجاری سازی ۵ کیت سنجش آب شد.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست حمهوری، ایران رتبه اول تولید ماهی قزل آلا را در جهان دارد. شرکت های دانش بنیان با ساخت محصولاتی مانند کیت سنجش آب نقشی اساسی در توسعه پرورش آبزیان ایفا می کنند، فعالیت این شرکت ها و همت متخصصان جوان، کشور را به یکی از ۲۵ کشور اول جهان در تولید آبزیان تبدیل نموده است.
امروزه در حدود ۴۷ درصد از ماهیان و آبزیانی که در جهان به مصرف انسان می رسد، از راه صنعت پرورش آبزیان تولید می شود. بر مبنای پیشبینی فائو تا سال ۲۰۳۰ سهم تولیدات آبزی پروری از صید آبزیان پیشی می گیرد. با عنایت به افزایش تاثیر فناوری در میزان تولید ماهیان و عدم کارایی روش های سنتی تلاش شده است تا شرکت های دانش بنیان هر روز بیشتر با فرصت های کاری جدید در حوزه شیلات آشنا گردند.
یکی از فناوری های موثر در ازدیاد تولید ماهی، کیت سنجش آب است. میزان کیفیت آب و مواد درون آن، تاثیر قابل ملاحظه ای در کیفیت و کمیت ماهیان پرورش یافته دارد. بدین منظور کیت های سنجش جداگانه ای برای پایش کیفیت آب تولید می شود. کیت های سنجش کنترل کیفیت آب شامل کیت های آمونیاک، نیترات، نیتریت، پی اچ و فسفات هستند که دانش فنی تولید آن به صورت کامل در داخل کشور بومی سازی شده است.
این کیت ها جهت استفاده در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان شامل انواع ماهی و میگو و همینطور برای استفاده در آکواریوم های آب شور و شیرین به کار می آید.
بومی سازی ۵ کیت اصلی
بیتا ارچنگی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این شرکت موفق شده تا فناوری ۵ کیت کنترل کیفیت آب را بومی سازی کند. این کیت ها قابلیت استفاده هم زمان در آب های شور و شیرین را دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر افزود: واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان توانسته دو کیت جدید برای سنجش غلظت قلیایی آب و همینطور کیت سنجش میزان اکسیژن آب را تولید نماید.
وی اضافه کرد: محصولات آنها با یک پنجم قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می شود، با این همه از نظر کیفیت تفاوت چندانی با نمونه خارجی ندارند.