اخطار مبتلا شدن به دیابت و سرطان با خالکوبی هوشمند!

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آلمانی به تازگی در حال کار برای توسعه خالکوبی هوشمندی هستند که می تواند کاربر را از خطر احتمالی بیماری هایی مانند دیابت یا سرطان آگاه کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، خالکوبی یکی از کارهایی است که خیلی از جوانان به آن علاقه مندند اما خالکوبی چندان بی ضرر و بی خطر هم نیست چونکه خالکوبی به علت شکستن سد دفاعی پوست می تواند سلامتی فرد را تهدید کند و فرد به بیماری هایی عفونی مبتلا شود و اگر وسایل خالکوبی هم به خوبی ضدعفونی نشوند امکان دارد سبب انتقال بیماری هایی همچون ایدز هم شود اما به رغم این مشکلات حالا پژوهشگران “دانشگاه فنی مونیخ” (Technical University of Munich) در حال توسعه خالکوبی هوشمندی هستند که می تواند به کاربر اعلام کند ایا در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری هایی مانند سرطان و دیابت قرار دارد یا خیر.
به قول پژوهشگران این خالکوبی های هوشمند می توانند به طور شبانه روزی بر وضعیت سلامتی فرد نظارت کنند و نکته جالب تر این است که این خالکوبی ها می توانند در صورت اختلال در عملکرد وضعیت سلامت فرد به او اطلاع دهند.
اندازه این خالکوبی های پیشرفته بزرگتر از یک سکه پنج پنسی نیست و حاوی رنگ های شیمیایی است که به نشانگرهای زیستی در خون واکنش نشان می دهند.
نشانگر زیستی یا زیست نشانگر(Biomarker) عموماً به یک شاخص قابل سنجش از برخی حالت ها و شرایط بیولوژیک یا زیستی اشاره دارد. گاهی هم به یک ماده که حضورش نشان دهنده وجود یک ارگانیسم زنده است، اشاره دارد.
بخش عمده ای از تحقیقات اولیه بر بیماری دیابت نوع یک متمرکز شده است که طی آن قند خون در بیمارانی که برای کنترل بیماری خود احتیاج به تزریق انسولین روزانه دارند به میزان خطرناکی بالا یا پایین می آید. حدود ۴۰۰ هزار نفر در انگلیس مبتلا به دیابت نوع یک هستند و می بایست چند مرتبه در روز آزمایش های درناک گرفتن خون از انگشت را انجام دهند تا میزان گلوکز خون خویش را اندازه بگیرند. سایر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو هم در صورت حل نشدن مشکلات شان با داروهای خوراکی به مصرف انسولین نیاز دارند.
پژوهشگران امیدوارند بتوانند این خالکوبی های هوشمند را جایگزین آزمایشات دردناک گرفتن خون از انگشت کنند چونکه این خالکوبی ها بلافاصله بعد از آنکه دریافتند سطح گلوکز کاربر در حال افزایش یا کاهش است تغییر رنگ می دهند.
اگر رنگ خالکوبی نشان دهد که سطح گلوکز خون آنها پایین است کاربران می توانند تنقلات قندی یا شیرینی بخورند تا سطح آنرا بالا برند و از مبتلا شدن به هیپوگلیسِمی جلوگیری نمایند. افراد می بایست قند خون بسیار پایین را جدی بگیرند چونکه قند خون بسیار پایین می تواند فرد را به اغما ببرد. هیپوگلیسِمی(hypoglycaemia) به افتِ قند خون گفته می شود.
عکس این مورد هم این است که کاربر هنگامی که دریافت میزان قند خونش بالا است قبل از آنکه بالاتر رود به خود انسولین تزریق و از مبتلا شدن به هایپِرگلیسِمی جلوگیری کند. هایپِرگلیسِمی یا هیپِرگلیسِمی(hyperglycaemia) به افزایش قند خون گفته می شود.
بعد از آنکه کاربر هایپِرگلیسِمی یا هیپوگلیسِمی خویش را درمان کرد خالکوبی هوشمند به حالت عادی خود باز خواهد گشت. دکتر “علی یتیسن”(Ali Yetisen)، مدرس دانشکده مهندسی شیمی “کالج سطنتی لندن” اظهار داشت: این خالکوبی ها می توانند روی ناحیه خاصی از بدن مانند بازوها که به راحتی قابل رویت است قرار گیرند.
طی این مطالعه پژوهشگران آزمایشاتی را بر روی پوست حیوانات انجام دادند تا ببینند آیا رنگ این خالکوبی ها در هنگام تغییر سطح گلوکز خون تغییر می کند یا خیر.
علاوه بر نکات مذکور خالکوبی هوشمند مذکور می تواند مشکل نارسایی تنفسی را هم در افراد به خصوص افراد سیگاری شناسایی کند.
نمونه اولیه این خالکوبی میزان pH پوست را اندازه گیری می کند. تناسب pH بسیار مهم می باشد چونکه با تناسب آن همه هورمون ها و آنزیم های بدن عملکرد صحیح دارند. ریه ها نقش مهمی در همگام سازی pH بدن دارند، ازاین رو وجود هرگونه مشکل در ریه ها به سرعت در سایر قسمت های بدن مانند پوست ظاهر می شود.
تغییر قابل توجه در pH سبب تغییر رنگ خالکوبی می شود و به بیمار این امکان را می دهد تا دریابند که گرفتار نارسایی تنفسی شده اند تا اگر لازم باشد با اورژانس تماس گرفته و بستری شوند.
طی این مطالعه پژوهشگران خالکوبی های هوشمند را بر روی پوست خوک ها قرار دادند. خالکوبی مذکور هنگامیکه pH بسیار قلیایی بود از رنگ زرد به رنگ آبی تغییر نمود و هنگامیکه pH بسیار اسیدی بود تصویر خالکوبی کاملا ناپدید شد.
خالکوبی های هوشمند با نظارت بر نحوه پاسخ بیماران به روش های درمانی می توانند انقلابی در درمان سرطان هم ایجاد کنند. دانشمندان همینطور قصد دارند روش های انجام خالکوبی بدون سوزن را هم اصلاح کنند. در این روش آنها حجم زیادی از رنگ را با استفاده از امواج صوتی به پوست وارد خواهند کرد.
پژوهشگران آلمانی امیدوارند تا بتوانند در عرض دو سال آینده این خالکوبی ها را بر روی پوست انسان آزمایش نمایند. البته این اولین بار نیست که پژوهشگران خالکوبی هوشمند توسعه داده اند چونکه چندی قبل پژوهشگران موسسه “ام.آی. تی” هم خالکوبی هوشمندی را که بر سطح نمک و الکترولیت هایی همچون سدیم و پتاسیم نظارت می کرد، توسعه داده بودند.
چنین خالکوبی هایی می تواند برای افراد مسن که اغلب گرفتار “هیدراتاسیون”(hydration) می شوند و این مورد بر روی سطح الکترولیت و ضربان قلب آنها تأثیر می گذارد، بسیار پرارزش باشد.