رییس صندوق نوآوری و شکوفایی: جریمه بانکها در صورت عدم اختصاص اعتبار به شرکتهای دانش بنیان

نیوزتل: رئیس هیات عامل صندوق نوآوری وشکوفایی با اشاره به اینکه باید بانک ها را وارد اکوسیستم تکنولوژی جدید نماییم اظهار داشت: اگر بانکها قانون را در اختصاص اعتبار به شرکتهای دانش بنیان رعایت نکنند جریمه می شوند.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، دکتر علی وحدت امروز در مراسم رونمایی از بسته همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با پارک ها و امضای تفاهم نامه صندوق و وزارت علوم اظهار داشت: رویکردهای این صندوق شعاری نیست بلکه همه اجرایی شده اند.
وی اضافه کرد: ما در تلاش هستیم تا از بازیگران مختلف اکوسیستم نوآوری همکاری داشته باشیم که پارک ها از این دسته هستند.
وحدت با اشاره به اینکه صندوق های پژوهش و فناوری ظرفیت های خوبی هستند، اظهار داشت: اساسنامه آنها اصلاح شده و ما به آنها اعتماد کردیم بطوریکه هزار و پانصد میلیارد تومان خط اعتباری و چهارصد میلیارد تومان خط اعتباری به آنها اختصاص داده ایم.
به گفته رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، ما صندوق ها را موظف کردیم که ۶۰ درصد عملکرد داشته باشند و گرنه پول یارانه ای که به آنها داده می شود با نرخ ۱۸ درصد محاسبه می شود.
وی اضافه کرد: ما مشوق هایی برای این صندوق ها در نظر گرفته ایم بطوریکه اگر وارد صندوق های سرمایه گذاری شوند بهره آنها صفر می شود.
وحدت اظهار داشت: آورده بخش خصوصی صندوق های جسورانه بورسی ۷۵ میلیارد بوده اما امسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تأسیس صندوق های جدید و کمک به سبد پروژه آنها برنامه ریزی می نماییم.
وی با تاکید بر اینکه بر این اساس حدود ۸۰۰ میلیارد تومان باید از بخش خصوصی تأمین شود، اشاره کرد: اگر بخش خصوصی آمادگی داشته باشد که میزان سرمایه گذاری را به هزار میلیارد تومان افزایش دهد عدد قابل مقایسه ای با سالهای گذشته نیست.
وی به همکاری با بانک ها اشاره نمود و افزود: ما باید بانک ها را وارد اکوسیستم تکنولوژی جدید کنیم؛ صندوق توسعه ملی حدود هشتصد میلیارد تومان به بانک ها اختصاص داد تا به شرکتهای دانش بنیان تسهیلات اعطا کنند. این اعتبارات در صورت پرداخت به شرکتهای دانش بنیان با نرخ مناطق محروم ۱۱ تا ۱۲ درصد محاسبه می شود اما اگر بانک ها به این امر متعهد نشدند باید تا سقف بهره ۱۸ درصد به صندوق توسعه ملی بازپرداخت کنند.
وی افزود: میزان عدد پرداخت شده از طرف صندوق توسعه ملی از محل این اعتبارات به شرکتها تا آخر سال ۹۷ حدود ۷۹ میلیارد تومان بوده که به سه شرکت پرداخت شده بود اما تا نیمه سال بیشتر از هزار میلیارد تومان از منابع اهرم شده صندوق نوآوری در سیستم بانکی به شرکتها پرداخت شده است.

منبع: