این پوشش ماوراءبنفش باکتری ها و حتی ابرویروس ها را از بین می برد

نیوزتل: پژوهشگران آمریکایی، نوعی پوشش مبتنی بر نور ماوراءبنفش ابداع نموده اند که می تواند باکتری سطوح را از بین ببرد و آنها را ضدعفونی کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، پژوهشگران “دانشگاه پردو”(Purdue University)، فناوری جدیدی ابداع نموده اند که می تواند سطوح را با استفاده از یک پوشش مافوق باریک که از دیودهای منتشرکننده نور ماوراءبنفش ساخته شده، در کمتر از پنج دقیقه ضدعفونی کند.
این پوشش که ضخامت آن کمتر از میکرومتر است، می تواند کف اتاق، دیوارها، دستگیره های در و دستشویی را بپوشاند. این پوشش با استفاده از یک میدان الکتریکی کار میکند که آنرا روشن می کند و باکتری های مضر را از بین می برد.
شاید بتوان این روش را جایگزین نورهای ماوراءبنفش و مواد شیمیایی کرد که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند و امکان پنهان شدن در سایه و مقاومت در مقابل درمان را برای باکتری ها فراهم می کنند.
این پوشش جدید، سایه ندارد، انعطاف پذیر است و با استفاده از آن، نیازی نیست که نگران مقاومت ضد میکروبی باشید برای اینکه طی مراحل ضدعفونی، هر نوع DNA که به مقاومت باکتری ها کمک می نماید، از بین می رود.
شاید این فناوری بتواند به صرفه جویی میلیاردها دلار هزینه در بیمارستان ها منجر شود و در اتاق های بیمارستان، رستوران ها، وسایل حمل و نقل عمومی و دستشویی ها مورد استفاده قرار گیرد.

“تیلمان کوبیس”(Tillmann Kubis)، استادیار برق و علوم کامپیوتر دانشگاه پردو و سرپرست این پژوهش اظهار داشت: این فناوری هنوز به بازار ارائه نشده و ما می خواهیم نحوه کاربرد آنرا بررسی نماییم. ما امیدواریم که بتوان استفاده عمومی از این فنآوری را امکان پذیر کرد اما به کار بردن آن، نیازمند مراقبت هایی است برای اینکه نور ماوراءبنفش می تواند برای پوست و چشم ها مضر باشد. جهت استفاده از این پوشش، ابتدا باید سطوح کاملاً از غبار و آلودگی پاک شوند؛ در غیر این صورت نور را قبل از رسیدن به میکروب ها جذب خواهند کرد. ما می خواهیم این فناوری را در محیط های تجاری و سازمان ها به کار ببریم.
وی ادامه داد: کسانی که لامپ های مجهز به نور ماوراءبنفش را به کار می برند، طوری از آنها استفاده می نمایند که امکان چرخش آنها در نقاط گوناگون فراهم باشد و تنظیمات آنها را تقریباً روی ۳۰ دقیقه قرار می دهند. این افراد مجبور هستند هر بار بعد از روشن کردن لامپ ها، اتاق را ترک کنند. فناوری ما بجای اقدام برای چرخش لامپ ها و از بین بردن سایه آنها، طوری عمل می کند که سایه ای وجود نداشته باشد؛ بدین سبب کسانی که این فناوری را به کار می برند، تنها کافیست بعد از زدن کلید مربوط، اتاق را ترک کنند تا سطوح ضدعفونی شوند. این روش، کارایی بسیاری در زمینه ذخیره انرژی دارد و نیروی مورد نیاز آن، از نیروی مورد نیاز لامپ های ماوراءبنفش کمتر است. کسانی که از این فنآوری استفاده می نمایند، تنها کافیست حافظه خودرا با آن حفظ کنند تا تحت تأثیر اشعه قرار نگیرند.
این فناوری، حدود یک سال مورد آزمایش قرار گرفته و حداقل تا یک سال دیگر باید آزمایش شود. پژوهشگران هم اکنون مشغول بررسی برای ساخت اولین نمونه این فناوری و یافتن شریک تجاری هستند.

منبع: