نیوزتل: ناسا می خواهد طی عملیاتی، یک میله کاوشگر(مته) که برای اندازه گیری دمای زیر سطح مریخ روی فضاپیمای ˮاینسایتˮ نصب شده است را طی یک عملیات نجات، از زیر سطح آن خارج کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، در ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی بود که ناسا دریافت مته فضاپیمای “اینسایت”، ۳۰ سانتی متر زیر سطح مریخ گیر کرده است.
این میله کاوشگر که به اختصار ” HP3″ نام دارد، می تواند با نفوذ به زیر سطح مریخ، میزان رسانایی گرما و موادی که در لایه های زیرین مخفی شده اند را مشخص نماید. این اطلاعات می توانند به درک بیشتر در مورد نحوه شکل گیری سیاره هایی مانند مریخ منجر شوند.
ناسا طی اطلاعیه ای اعلام نمود که در برنامه جدید خود می خواهد از بازوی رباتیک فضاپیمای “اینسایت” استفاده نماید تا این مته را آزاد کند.
پژوهشگران راجع به مته ” HP3″ گفته بودند که امکان دارد میان سنگ های سخت گیر کرده باشد. ولی ارزیابی های جدید نشان داده است که احتمال همین طور اتفاقی تنها چند درصد است و بجای آن، امکان دارد دستگاه با خاک مریخ مشکل پیدا کرده باشد.

“تیلمن اسپون”( Tilman Spohn) مدیر بخش ابزار ” HP3″ در آژانس فضایی آلمان، اظهار کرد، ایجاد اصطکاک محتمل ترین فرضیه ایجاد این مشکل است.
متأسفانه ناسا تابحال قادر به حل این مشکل نبوده است. علاوه بر آن، “HP3” جلوی دوربین را مسدود کرده و دید “اینسایت” را گرفته است.
ناسا می خواهد در برنامه جدید خود، با استفاده از بازوی رباتیک اینسایت این ابزار را کم کم از زیر سطح خارج کند.
گرچه که این عملیات خطرناک می باشد اما اگر این ابزار کاملاً بیرون رود، احتمال بازگشت مجدد به عمق مریخ وجود ندارد.
بنا بر این ناسا می خواهد این مانور را در سه فاز انجام دهد که یکی از آنها امروز آغاز می گردد.

منبع: