امکان صرفه جویی صدمیلیون لیتر بنزین با فیلتر هوای ایرانی

نیوزتل: محققان موفق به تولید فیلترهای هوای خودرو با فناوری نانو شدند که در کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین تاثیر زیادی دارد.

به گزارش نیوزتل به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، سال قبل بیشتر از ۱۰۰ هزار فیلتر نانویی توسط یک شرکت دانش بنیان در خودرو های داخلی مورداستفاده قرار گرفته است.
شاهپور پیروزی، مدیرعامل شرکت تولید کننده فیلترهای نانو اظهار داشت: فیلترهای نانویی به علت بهره مندی از فناوری نانوالیاف توانایی فیلتراسیون بالاتری نسبت به فیلترهای رایج دارند بدین سبب استفاده از آنها به کاهش ۲۰ درصدی آلودگی هوا کمک می نماید.
وی اضافه کرد: همین طور این فیلترها توانایی کاهش مصرف سوخت را نیز دارا بوده و می توانند بین ۵ تا ۱۵ درصد مصرف سوخت را کاهش دهند. در نتیجه استفاده از فیلترهای نانویی می تواند کاهش آلایندگی و مصرف سوخت را برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر ۲۵ درصد از خودرو های داخلی از این فیلترها استفاده کنند سالانه صد میلیون لیتر در مصرف سوخت و یک صد هزار میلیارد ریال در بخش مقابله با آلودگی هوا صرفه جویی خواهد شد. این شرکت ظرفیت تأمین فیلتر ۲۵ درصد از خودرو های داخلی را دارا است.
پیروزی اضافه کرد: فیلترهای نانویی که هم اکنون تولید می شوند قابلیت استفاده در بیشتر خودرو های داخلی نظیر پراید، سمند، انواع پژو، تندر، زانتیا و مگان را دارا هستند. هرچند به علت مشکلات همکاری با خودروسازان، هم اکنون این فیلترها به صورت مستقیم به بازار عرضه شده و ما فروشی به شرکت های خودروساز نداشته ایم. پارسال بیشتر از ۱۰۰ هزار فیلتر نانویی به بازار عرضه شده است.
وی صادرات را یکی از محورهای اصلی شرکت دانست و اظهار داشت: از شروع کار مبنا بر صادرات محصولات نانویی بوده و حتی کیفیت تولید و نوع بسته بندی های انجام شده منطبق با نیازهای صادراتی بوده اما به علت مشکلاتی نظیر فقدان نقدینگی کافی و همین طور دشواری های انتقال ارز، این شرکت هنوز در بخش صادرات فعال نبوده است.
وی اظهار داشت: در این فیلترها از نانوالیاف استفاده می شود، هم اکنون ما به فناوری جدیدی برای ساخت نانوالیاف دست پیدا کرده ایم که در آن نانوالیاف با نانوذرات ترکیب شده و سبب ارتقا کیفی محصولات فیلتر می شود. این فناوری در حال دریافت مجوزهای لازم برای تجاری سازی است.
مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: امیدواریم که با توسعه فناوری فیلترهای نانویی، مصرف سوخت در سطح کشور کاهش یافته و سهم خودرو ها در آلایندگی هوا خصوصاً در فصل های سرد سال کاهش پیدا کند.

منبع: