توسعه نشانگرهای ناوبری ماهواره ای برای اتصال آسانتر در فضا

نیوزتل: آژانس فضایی اروپا(ESA) با همکاری یک شرکت مجارستانی در حال توسعه یک وسیله جدید است که اتصال ماهواره ها به فضاپیماها را تسهیل می کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، آژانس فضایی اروپا(ESA) و یک شرکت مجارستانی به نام “Admatis” در حال توسعه نشانگرها یا مارکرهای ناوبری مادون قرمز و شب تاب برای ماهواره ها هستند.
این مارکرها به بدنه بیرونی یا بدنه عایق فضاپیما متصل می شوند و طراحی شده اند تا به وسایل سرویس دهی فضایی در نزدیک شدن ایمن تر و اتصال با ماهواره هدف کمک کنند.
اتصال فضاپیماها به یکدیگر هم اکنون یک اتفاق رایج است، اما با ترویج همزمان مأموریت های فضایی سرنشین دار، رونق پروازهای فضایی تجاری، افزایش علاقه به سرویس ماهواره ها از طریق دور و علاقه به دفع آنها درانتها زندگی آنها، چگونگی انجام این اتصال ها با ایمنی کامل به یک چالش بزرگ تبدیل می شود.
یکی از مورد علاقه ترین چاره ها قابل مشاهده کردن ماهواره ها است. هم اکنون فضاپیمای میزبان از یک هدف اتصال استاندارد شده که شبیه به یک چشم گاو سه بعدی است استفاده می نماید و از زمان برنامه آپولو حالا از چراغ های چشمک زن در این پروسه استفاده می شود. اما آژانس فضای اروپا به دنبال روشی ارزان، کنش پذیر و عمومی تر است.
نتیجه این تلاش توسعه نشانگرهای “PEMSUN” است. این نشانگرها از تلفیقی از بازتابنده های مادون قرمز و فسفرسنت (شب تاب) برای درخشیدن در تاریکی استفاده می نمایند. این نشانگرها نه تنها دیدن فضاپیما را آسان تر می کنند بلکه الگوهای متمایزی که در آنها قرار داده می شود، اطلاعاتی درباره وسعت دید، فاصله و جهت هدایت ماهواره هدف را نمایش می دهد.
این فناوری آزمایشات اولیه را در ماه مارس ۲۰۱۹ در شبیه ساز اتصال آزمایشگاه ناوبری و کنترل نوردویک هلند با موفقیت پشت سر گذاشته است.
“سباستین پرالت” مدیر این پروژه اظهار داشت: این ایده جدید نیست، اما این نخستین بار است که ما نمونه های اولیه تولید و آزمایش کرده ایم که به شکل یک پوشش عایق چند لایه ای فضاپیما برش داده شده اند. ما برای طراحی به یک الگوی بزرگ تر با نسخه های کوچک تر نگاه کردیم برای زمانی که وسیله سرویس دهی به اندازه کافی نزدیک می شود و میدان دید دوربین آن پر می شود.
وی ادامه داد: این نشانگرها مثلاً در هنگام کسوف و زمانی که به هر علت نور وجود ندارد یا کم است به فضاپیمای میهمان اجازه می دهد تا روی میزبان خود متمرکز بماند.

منبع: