این نمک جدید، فشار خون را بالا نمی برد

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی، نوعی نمک ترکیبی عرضه داده اند که ضرری ندارد و فشار خون را افزایش نمی دهد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، مصرف بیش از اندازه سدیم می تواند فشار خون را بالا ببرد و خطر ابتلاء به بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. از جانب دیگر، غذاهای کم نمک با وجود اینکه سالم تر هستند اما به خاطر کمبود سدیم، طعم خیلی خوبی ندارند. در هر حال، دانشمندان اخیرا راهی یافته اند تا بدون استفاده بیش از اندازه نمک مضر در غذا، طعم آنرا حفظ کنند.
آنها طعم هنده جدیدی عرضه داده اند که حدود یک چهارم آنرا سدیم کلراید تشکیل می دهد و پژوهشگران باور دارند برای سلامتی انسان مضر نمی باشد. سدیم کلراید، نوعی ماده معدنی است که از نسبت های معادل سدیم و کلر تشکیل می شود. سدیم کلراید، ترکیب اصلی تشکیل دهنده نمک طعام است و مردم هر روز از آن استفاده می نمایند.
“کارولین رأس”(Carolyn Ross)، استاد علوم تغذیه “دانشگاه ایالتی واشینگتن”(WSU) اظهار داشت: نمک ترکیبی ما، مشابه طعم دهنده های کم نمکی نیست که در بازار موجود هستند و مردم آنها را دوست ندارند. ما با پیمودن گام به گام این مراحل، می توانیم بدون کاهش علاقه مردم به غذا، سلامت آنرا افزایش دهیم.
رأس و گروهش در این پروژه، نمک هایی که سدیم کلراید کمتری دارند بررسی کردند. آنها ترکیب سدیم کلراید و پتاسیم کلراید را مورد بررسی قرار دادند که هیچ کدام آثار منفی بر سلامت انسان ندارند.

پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک نماید اما تولید کنندگان محصولات غذایی به خاطر اینکه پتاسیم، طعم خوبی ندارد از آن استفاده نمی کنند. رأس اضافه کرد: پتاسیم کلراید، تلخ است و بنابراین مردم آنرا دوست ندارند.
پژوهشگران در این بررسی، محلول های نمکی گوناگون و آب نمک را به کار بردند و داوطلبان، آنها را با سوپ گوجه فرنگی استفاده کردند. هدف پژوهشگران از بررسی این بود که بتوانند جایگزین هایی برای نمک معرفی کنند که طعم خوبی به غذا بدهند. آنها دریافتند که ترکیب ۷۸ درصد سدیم کلراید و ۲۲ درصد کلسیم کلراید، مورد علاقه داوطلبان واقع شده است.
رأس افزود: ترکیب این دو نوع نمک، تفاوت قابل توجهی با نمک حاوی صد در صد سدیم کلراید نداشت.
داوطلبان، طعم دهنده هایی را دوست داشتند که سدیم کلراید کمتری را شامل می شوند اما طعمی مشابه نمک عادی دارند. با افزودن پتاسیم کلراید به این ترکیب، میزان علاقه داوطلبان هم کاهش پیدا کرد.
این پژوهش، در مجله “Journal of Food Science” به چاپ رسید.