بر مبنای دریافت اطلاعات ماهواره ای؛ ۱۷۴ هزار هکتار از زمینهای خوزستان زیر آب است

نیوزتل: مدیر پروژه های سنجش از دور پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافتی از رادارهای ماهواره ای، تا روز گذشته ۱۷۴ هزار هکتار از زمین های خوزستان همچنان در زیر آب قرار دارد.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، داود عاشورلو امروز در نشست خبری در پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به آخرین اطلاعات دریافتی از ماهواره های سنجش از دور از وضعیت وقوع سیل در کشور اظهار داشت: از اطلاعات و داده های رادار و ماهواره های اپتیکی برای پایش وضعیت مناطق گلستان، خوزستان و لرستان در زمینه وقوع سیل استفاده کردیم و تجربه موفقی در زمینه پایش این مناطق داشتیم.
وی با اشاره به اینکه در سیل استان گلستان از داده های آژانس فضایی اروپا استفاده شد، اشاره کرد: بر اساس این اطلاعات توانستیم داده هایی به سازمان مدیریت بحران در خصوص اینکه چه تعداد روستا و چند کیلومتر از جاده ها زیر آب رفته اند و باز روند توسعه سیل از آق قلا به سمت گمیشان چگونه بوده است، نمایش دهیم.
عاشورلو با اشاره به اینکه در زمان سیل گلستان موفق به تشخیص ایجاد دریاچه ای در بالادست گمیشان شدیم، افزود: این مساله موجب شد تا حدی جلوی ایجاد دریاچه های جدید در این بخش گرفته شود.
وی با اشاره به خطر ذوب برف در ارتفاعات گلستان افزود: بر اساس اطلاعات راداری که به صورت شبانه روزی در حال انجام می باشد، میزان شدت بارش برف و باران در ارتفاعات این استان را به ستاد مدیریت بحران و هواشناسی گزارش کردیم.
عاشورلو اظهار داشت: از این تجربه موفق الان در استان خوزستان باز استفاده می شود و با استفاده از داده های راداری و اپتیک، موقعیت و پهنه سیل و راه ها را به صورت کاغذی و باز رقومی به مدیران بحران نمایش کرده ایم تا نواحی بحران را شناسایی و ارزیابی کنند.
وی اضافه کرد: آخرین برآوردها از وضعیت وقوع سیل در استان خوزستان از آن حکایت می کند که ۱۷۴ هزار هکتار از زمین های این استان در زیر آب است. این در شرایطی است که ۳ روز گذشته این رقم حدود ۱۳۴ هزار هکتار برآورد شده بود. البته بررسی ها نشان داده است که این رقم نسبت به روز گذشته تغییر خاصی نداشته است.
عاشورلو اشاره کرد: در زمینه رصد سیل در پلدختر باز از داده های راداری بهره برده ایم و نواحی جاده ها، مناطق سیل زده و نام روستاهایی را که گرفتار سیل زدگی شده اند را به مدیریت بحران اعلام کردیم.
وی اظهار داشت: داده های ماهواره ای برای پیش بینی وضعیت بحران نبوده بلکه به منظور پایش و رصد وضعیت و گزارشگیری از رخدادهای مربوطه به کار گرفته می شود.