با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت گرفت ابداع خمیر بازی از جنس اکسید گرافین

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی با استفاده از اکسید گرافین، نوعی خمیر ابداع نموده اند که علاوه بر بازی، در صنعت هم به کار می آید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، گروهی از پژوهشگران “دانشگاه نورث وسترن”(NU) آمریکا قصد دارند دنیای گرافین را متحول کنند. این گروه، “اکسید گرافین”(GO) را به یک خمیر بازی نرم و انعطاف پذیر تبدیل نموده اند که می توان بارها به آن شکل داد و یا آنرا به شکل ساختارهای سه بعدی و مجزا درآورد.
شاید این خمیر موسوم به “گو دو”(GO dough)، یک اسباب بازی سرگرم کننده به نظر برسد اما کاربردهایی بیشتر از یک اسباب بازی دارد. این ماده قابل انعطاف می تواند خیلی از مشکلات مربوط به صنعت ساخت گرافین را حل کند.
“جیاژینگ هوانگ”(Jiaxing Huang)، استاد مهندسی و علوم مواد دانشگاه نورث وسترن و سرپرست این پژوهش اظهار داشت: اکسید گرافین هم اکنون به صورت جامدات و پودرهای خشک ذخیره می شود که مستعد سوختن هستند و یا باید به صورت رقیق درآیند که در این صورت، حجم آنها چند برابر می شود.
هوانگ در این بررسی، محموله ای شامل پنج کیلوگرم اکسید گرافین را به صورت ۵۰۰ لیتر مایع درآورد.
وی ادامه داد: این میزان گرافین مایع باید با کامیون جا به جا می شد اما هنگامی که همین مقدار گرافین به شکل خمیر درآمد، حدود ۱۰ کیلوگرم وزن داشت و به تنهایی توانستم آنرا حمل کنم.
اکسید گرافین که از اکسید گرافیت به دست می آید، گرافین را به یک ورقه ضخیم از جنس اتم یک لایه تبدیل می کند که به شکل قابل توجهی محکم و سبک است و می توان از آن در ذخیره برق و انرژی بهره برد.
گروه هوانگ، با افزودن مقدار بسیار زیادی اکسید گرافین به آب، “گو دو” را ابداع کردند. اگر آنها از افزودنی استفاده می کردند، باید فرآیند دیگری را برای حذف افزودنی پشت سر می گذاشتند تا اکسید گرافین را به صورت خالص درآورند.

هوانگ افزود: شاید اضافه کردن افزودنی هایی مانند پلاستیک بتواند هر ماده ای را به شکل خمیر درآورد اما این افزودنی ها معمولاً خصوصیت های ماده را به صورت قابل توجهی تغییر می دهند.
خمیر به دست آمده را می توان به شکل جامدات فشرده ای درآورد که رسانا، از نظر شیمیایی بادوام و از نظر مکانیکی محکم هستند. افزودن آب بیشتر به خمیر هم آنرا به کیفیت مورد نظر می رساند.
با پردازش بیشتر گرافین می توان آنرا به اکسید گرافین حجیم و مواد گرافینی با شکل های متفاوت تبدیل کرد که ریزساختار قابل تنظیمی دارند. هوانگ امیدوار است که کاربرد آسان این خمیر، گرافین را به ظرفیت قابل انتظار برای تبدیل شدن به یک ماده فوق العاده برساند.
وی ادامه داد: رؤیای من این است که ورقه های گرافین در سطح گسترده، قابل دسترس باشند و بتوان از آنها مانند مواد دیگری همچون پلاستیک، شیشه و فولاد، برای مهندسی مواد استفاده نمود. من امیدوارم “گو دو” بتواند به کاربرهای جدیدتر مواد مبتنی بر گرافین منجر شود.
این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.