اجازه پرتاب نخستین موشک چاپ ۳بعدی صادر شد

به گزارش نیوزتل نیروی هوایی آمریکا اجازه استفاده از سکوی پرتاب فضایی ˮکیپ کاناورالˮ را به یک استارتاپ فضایی که از موشک چاپ سه بعدی استفاده می نماید، صادر کرده است.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، یک استارتاپ فضایی موسوم به “رلتیویتی اسپیس”(Relativity Space) که از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت موشک استفاده می نماید، اجازه پرتاب از سکوی پرتاب کیپ کاناورال را دریافت کرده است.

این شرکت خبر از عقد یک قرارداد پنج ساله با نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا داد که طی آن به این شرکت اجازه می دهد تا از مجتمع پرتابی ایستگاه کیپ کاناورال در فلوریدا استفاده نماید.

این استارتاپ چهارمین شرکت خصوصی است که می تواند به این مجموعه دسترسی داشته باشد و از الان به شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، شرکت بلو اوریجین متعلق به جف بزوس و اتحادیه پرتاب های فضایی آمریکا پیوست.

این شرکت اعتقاد دارد با کسب اجازه در خصوص استفاده از این مجموعه پرتابی، حدود چهار سال جلو افتاده است، چونکه ساخت یک سکوی پرتاب به همین اندازه طول می کشد.

این شرکت می خواهد نخستین محموله خویش را تا سال ۲۰۲۰ به مدار زیرین زمین برساند.

انتظار می رود که موشک چاپ سه بعدی شده این شرکت موسوم به “تران ۱”(Terran 1) بتواند تا ۱۲۰۰ کیلوگرم محموله را حمل کند.

هر پرتاب حدود ۱۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت و شرکت “رلتیویتی اسپیس” هم اکنون بیشتر از ۱ میلیارد دلار برای پرتاب های خود سرمایه گزاری نموده است.

شایان ذکر است که “تیم الیس”(Tim Ellis) مدیر این شرکت، توسط “مایک پنس” معاون رئیس جمهور آمریکا پارسال به عضویت شورای مشاوره ملی فضایی آمریکا درآمد. مدیران شرکت های اسپیس ایکس، بلو اوریجین و اتحادیه پرتاب های آمریکا هم عضو این شورا هستند.