گزارش فناوری مهر؛ مهمترین خطاهای ماهواره ای دنیا، شرکتهایی که در پرتاب شکست خوردند

نیوزتل: در قرن بیست و یکم با وجود پیشرفت فناوری های فضایی، هنوز هم اختلالات و اشتباهاتی به شکست پرتاب ماهواره ها به فضا منجر می شوند.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، ارسال ماهواره به فضا ریسک بزرگی است. در قرن بیست و یکم با پیشرفت فناوری و سرمایه گذاری در این امر، شرکت های خصوصی در سراسر جهان باز وارد حوزه ارسال ماهواره و موشک به فضا شده اند. با این وجود تلاش های آنان همیشه موفقیت آمیز نبوده است. احتمال موفقیت و شکست ماموریت های فضایی به مویی بند است. گاهی اوقات کوچکترین مسائل سبب میگردد محموله هیچ گاه به مقصد نرسد.
در همین راستا به بعضی از پرتاب های شکست خورده در قرن بیست و یکم اشاره می کنیم:
شکست اولین شرکت خصوصی چین برای پرتاب ماهواره به فضا
در ۲۸اکتبر ۲۰۱۸ میلادی یک شرکت خصوصی چینی اهتمام کرد موشکی را از مقر ارسال ماهواره Jiuquan به فضا بفرستد. اما تلاش این شرکت برای رقابت با اسپیس ایکس به شکست انجامید.
موشک ۳ قسمتی Zhuque-۱ توسط شرکت Landspace طراحی شده بود. به قول این شرکت به سبب اختلالی در قسمت سوم موشک، بخش های دوم و اول آن باز نتوانستند به مدار زمین برسند.
این شرکت خصوصی در سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شد و اولین شرکت خصوصی چینی بود که قصد داشت ماهواره به مدار زمین برسد. موشک مذکور ماهواره «Future» را حمل می کرد که به تلویزیون رسمی دولت چین تعلق داشت.

شکست ارتش روسیه در پرتاب ماهواره
در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی، ارتش روسیه تصمیم داشت ماهوارهKanopus-ST را به مدار زمین پرتاب کند. هدف این ماهواره ۳۵۰ پوندی انجام تحقیقات آب و هوایی بود. به نظر می رسید فرایند پرتاب در نهایت دقت و به صورت صحیح در حال اجرا می باشد اما هنگام جدا شدن ماهواره اختلالی به وجود آمد. به نظر می رسید از چهار گیره که ماهواره را به قسمت بالایی موشک نگه داشته بودند، فقط سه مورد باز شده بود.
همین امر سبب شد ماهواره و قسمت اول موشک چند روز دور زمین مدار بزنند. آنها به تدریج وارد اتمسفر زمین شدند و سوختند. قطعه های سوخته ماهواره در اقیانوس آتلانتیک رها گردید.

موفق ترین شرکت ها هم اشتباه می کنند
شرکت «آریان اسپیس» تابحال سابقه پرتاب های موفقیت آمیزی را در کارنامه خود داشته است. اما این شرکت اهتمام کرد در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸ میلادی دو ماهوارهGlobal-scale و Observations را به مدار زمین بفرستد که با مشکلی روبرو شد.
این ماهواره ها از مقری فضایی در گینه فرانسه به آسمان پرتاب شدند. اما سپس پرتاب موشک، اتاق کنترل اطلاعات تله متری آنرا از دست داد. این امر نشان می داد ماهواره در مکان دقیق خود نیستند. بدین سبب مسیر آنها درست نبود و ایستگاه های مسیریابی در سراسر جهان نمی توانند ماهواره ها را بیابند. اما همان شب سیگنال هایی از هر دو ماهواره رصد شد.هر دو ماهواره در مدار بودند اما مشکلی وجود داشت. تحقیقات نشان داد جهت یابی نادرستی در سیستم مسیریابی موشک وارد شده بوده است.

اشتباه تکنسین های روس ماهواره ها و موشک را به اقیانوس فرستاد
در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی روسیه اعلام نمود شبکه ماهواره های خودرا در مدار زمین گسترش خواهد داد و در همین راستا ۳ ماهواره GLONASS درون یک موشک «پروتون ام» به فضا ارسال می شوند. همین طور موشک مذکور نسبت به نسخه قبلی ارتقا یافته بود.
فاجعه پرتاب زمانی شروع شد که تکنسین هایی که سوختگیری موشک را انجام می دادند، نمی دانستند مخزن سوخت این نسخه از موشک بزرگتر از نمونه قبلی است. بدین سبب در قسمت اول موشک ۱.۵ تن اکسیژن مایع بارگیری کردند. این اشتباه زمانی خطرناک شد که قسمت اول قرار بود ماهواره ها را در مدار زمین رها کند. به سبب وزن سوخت این قسمت سنگین شده بود. در نتیجه قسمت اول موشک و بار آن در اقیانوس آرام سقوط کردند.

محموله ای که هیچ گاه به ایستگاه فضایی بین المللی نرسید
پرتاب موشک فالکون ۹ توسط شرکت بزرگ و معروف اسپیس ایکس، در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۵ میلادی در ۱۳۹ دقیقه نرمال بود. این موشک حامل کپسول دراگون بود که ذخایری برای فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی را در برداشت. اما حدود ۱۴۰ ثانیه سپس پرتاب جریان های اطلاعاتی به اتاق کنترل ماموریت آگهی دادند اشتباهی رخ داده است. قسمت دوم موشک که هنوز روشن نشده بود، با کاهش فشار اکسیژن مایع روبرو شده بود. به قول ناظران انبوهی از بخار سفید از این قسمت موشک بیرون می آمد که نشانه بد یمن دیگری بود. طی ۱۰ ثانیه موشک منفجر شد. کپسول دراگون باز در اقیانوس سقوط کرد. این شکست به خطای سخت افزاری مربوط می شد.

تلاش برزیل برای ارسال موشک به فضا ناکام ماند
در سال ۲۰۰۳ میلادی برزیل تصمیم داشت به یک قدرت فضایی تبدیل گردد. اما سه روز پیش از پرتاب موشک در ماه آگوست، شهر آلکانتارا با یک انفجار عظیم روبرو شد که ۲۱ نفر را قربانی خود کرد.
در مقر فضایی دودی سیاه از محلی بر می خاست که زمانی موشک سوخت جامد VLS-۱ در آنجا قرار داشت. تحقیقات نشان داد تجمع گازهای متلاطم و خاموش شدن حسگرها همزمان اتفاق افتاده است. ازسوی دیگر موشک باز با یک تداخل الکترومغناطیسی روبرو شده بود.
نخستین شرکت خصوصی فضایی ژاپن با دوشکست در کارنامه
در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ میلادی یک شرکت خصوصی ژاپنی اهتمام کرد موشکی همراه ماهواره به مدار زمین رسال کند. اما این موشک چند ثانیه سپس بلند شدن از مقر پرواز آزمایشی دوباره سقوط کرد و منفجر شد. موشک MOMO-۲ فقط اندکی از سکوی پرتاب فاصله گرفت اما در نهایت سقوط کرد و در اثر برخورد با زمین آتش گرفت.
این دومین تلاش شکست خورده شرکت Interstellar Technologies بود. Interstellar Technologiesنخستین شرکت خصوصی فضایی ژاپن بشمار می رود. اولین پرتاب ناموفق این شرکت باز به ۲۰۱۷ میلادی مربوط میگردد.
در ۳۰ جولای ۲۰۱۷ میلادی MOMO-۱ اولین موشک این شرکت ۷۰ ثانیه سپس بلند شدن از زمین و از قطع ارتباط با مرکز کنترل پرواز در اقیانوس سقوط کرد. دومین ماموریت این شرکت باز با شکست روبرو شد.
ارسال موشک سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی یک موشک روسی سایوز حامل فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی از مقر پرتابی در قزاقستان به آسمان پرتاب شد. اما چند دقیقه بعد، به سبب یک اختلال، موشک دوباره به سمت زمین بازگشت و کپسول حامل فضانوردان در منطقه ای نزدیک محل پرتاب فرود آمد.