محققان دانشگاه دوک: مصرف گل می تواند افراد را عقیم کند

به گزارش نیوزتل محققان دانشگاه دوک دریافتند که یک ترکیب فعال در ماریجوانا موسوم به THC می تواند بر عملکرد ژن ها در سلول های اسپرم تاثیر منفی بگذارد و تعداد اسپرم ها را کم کند.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، با توجه به افزایش روند قانونی شدن مصرف ماریجوانا یا همان “گل” در کشورهای مختلف، محققان به دریافتن عوارض جانبی تتراهیدروکانیابینول(THC) علاقه مند شده اند.

این ماده شیمیایی، ماده فعال موجود در ماریجوانا است که مسئول اغلب اثرات روان شناختی مصرف آن است.

اثرات THC روی سلول های اسپرم

یافته های یک تحقیق جدید از دانشگاه دوک(Duke) نشان داده است که THC موجود در ماریجوانا می تواند تاثیر جدی بر روی باروری مردان داشته باشد، چون که می تواند اثر و تعداد اسپرم ها را کم کند.

“سوزان مورفی” از مرکز پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی و همکارانش در این مطالعه دریافتند که غلظت بالایی از THC در ادرار با کاهش تعداد اسپرم مرتبط می باشد.

آنها همینطور دریافتند کسانی که ماریجوانا می کشند، گرفتار تغییرات ژنتیکی در نمایه اسپرم خود شده اند که در سایر مطالعات به رشد غیرطبیعی سلول ها و سرطان مرتبط دانسته شده است.

مطالعات قبلی نشان داده است که کشیدن ماریجوانا می تواند تعداد اسپرم ها را کم کند، اما مطالعه جدید نخستین بار است که شواهدی از همبستگی قوی بین غلظت THC در ادرار مردان و میزان اسپرم های زنده پرده برمی دارد.

این مطالعه نشان داد که تعداد اسپرم فعال در مایع منی افرادی که ماریجوانا مصرف نمی کنند، حدود دو برابر بیشتر از کسانی است که مصرف می کنند.

محققان همینطور دریافتند که THC تغییراتی بر نحوه عملکرد ژن ها در سلول های اسپرم می دهد.

بدن دارای برچسب های شیمیایی موسوم به “گروه های متیل” است که به DNA اضافه شده و بیان ژن را تنظیم می کنند. در حالیکه این یک فرآیند طبیعی به حساب می آید، می تواند تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گیرد.

محققان این تغییرات به اصطلاح “اپی ژنتیک” را در بین مصرف کنندگان ماریجوانا یافته اند.

محققان نوشتند: این نتایج نشان داده است که اثرات مهم اپی ژنتیک مصرف شاهدانه امکان دارد به دلیل وجود THC باشد.

محققان، با این وجود نتوانستند تعیین کنند که آیا تغییرات اسپرم امکان دارد بر فرآیندهای لقاح و سلامت فرزندان افرادی که ماریجوانا مصرف می کنند، تاثیر بگذارد. اما با این وجود به احتیاط در این زمینه سفارش کردند.

“مورفی” اظهار داشت: در غیاب یک مطالعه بزرگ تر و قطعی، بهترین سفارش این است که فرض نماییم این تغییرات در اسپرم حادث می گردد. من بعنوان یک اقدام احتیاطی می گویم، قبل از اقدام برای فرزندآوری، حداقل شش ماه این ماده را استفاده نکنید.

این مطالعه در مجله Epigenetics انتشار یافته است.