کاوشگر ناسا از حباب خورشید خارج شد

نیوزتل: اطلاعات جدید نشان داده است کاوشگر Voyager۲ حالا از حباب اطراف خورشید خارج شده و به سمت فضای بین ستارگان درحرکت است. این دومین شی ساخته انسان است که از خورشید دور میگردد.

به گزارش نیوزتل به نقل از آسوشیتدپرس، کاوشگر Voyager۲ ناسا حالا دومین شی ساخت انسان است که از خورشید فاصله می گیرد و به سمت ستارگان حرکت می کند.
«اد استون» یکی از دانشمندان ناسا اعلام نمود ماه گذشته Voyager۲ از حبابی که خورشید اطراف خود می سازد، خارج شد. این فضا پیما حالا خارج از مرز هلیوسفر(heliosphere) یعنی در حدود ۱۸میلیارد کیلومتری زمین قرار دارد.
هلیوسفر در حقیقت گستره ای شبیه حباب است که بادهای خورشیدی را در برگرفته است. این منطقه دربرگیرنده همه منظومهٔ شمسی و میدان مغناطیسی خورشیدی است و کیلومترها دورتر از مدار پلوتو را در بر می گیرد.
این دنباله ماموریتVoyager۱ است که در ۲۰۱۲ میلادی به فضای بین ستاره ای رسید و الان در فاصله ۲۱ میلیارد کیلومتری زمین است. فضای بین ستاره ای در حقیقت محیط خالی بین منظومه ها است.
هرچند کاوشگرهای Voyager از حباب خورشید خارج شده اند، اما در عمل همچنان در منظومه شمسی هستند. دانشمندان معتقدند منظومه شمسی تا لبه خارجی فضا به نام Oort Cloud امتداد دارد. ۳۰ هزار سال طول می کشد تا یک فضاپیما به این مرز برسد.
محققان به وسیله چهار ابزار مختلف که ذرات خورشیدی و انواع اشعه ها را بررسی می کنند، متوجه خروج فضاپیما از محیط تحت تاثیر خورشید شده اند. در ۵ نوامبر اطلاعات این ابزارها نشان دهنده تغییراتی قابل توجه بود. همین امر نشان داده است فضاپیما حالا بین ستارگان است.
کاوشگرهای دوقلوی Voyager در سال ۱۹۷۷ میلادی به فضا پرتاب شدند.