در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب ؛ پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح می گردد

به گزارش نیوزتل سرپرست پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات سجاد اظهار داشت: پارک سجاد یک پارک ملی و فراملی در تهران است که مجوز تاسیس شعب دیگر آن در استانهای مختلف دریافت شده است.

به گزارش نیوزتل به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجعفر صدیق دامغانی زاده، سرپرست پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات سجاد با اشاره به تصویب اساسنامه این پارک در هفته گذشته، اظهار داشت: پارک سجاد یک پارک ملی و فراملی در تهران است که مجوز تاسیس شعب دیگر آن در استان های مختلف دریافت شده و در ۲۲ بهمن امسال اولین شعبه آن در مشهد افتتاح می گردد.
وی درباره فلسفه تولید پارک مذکور اظهار داشت: پارک های علم و فناوری سابقه ای حدودا ۲۰ ساله در کشور دارند که با هدف اولیه کمک به فارغ التحصیلان جوان برای تبدیل ایده به محصول و ورود به بازار عموما توسط وزارت علوم در نقاط مختلف کشور شکل گرفته اند.
سرپرست پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت ها برای ورود محصول به بازار اضافه کرد: باز شدن درهای بازار به روی شرکت ها کار ساده ای نیست و وزارت علوم هم به تنهایی نمی تواند در این رابطه کاری انجام دهد و نیاز است تا وزارتخانه های اقتصادی کشور ورود پیدا کنند تا با برنامه هایی، شرکت های دارای محصول را به بازارهای ملی و بین المللی وصل کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران فلسفه وجود پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) را رشد شرکت های جوان و ورود محصول آنها به بازارهای ملی و بین المللی دانست و اظهار نمود: در دولت یازدهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان اولین وزارتخانه اقتصادی به این مورد توجه کرد و برای تولید پارکی برای رشد دادن شرکت های جوان و ورود آنها به بازارهای ملی و بین المللی، آغاز به سرمایه گذاری کرد.
صدیق پارک علم و فناوری را با هدف اصلی تجاری سازی فناوری عنوان نمود و افزود: پارک های علم و فناوری که تابحال در کشور بوجود آمده بعنوان پارک های عرضه مطرح هستند تا با پشتیبانی از شرکت های نوپا و فارغ التحصیل، آنها را برای تولید محصول و تولید یک شرکت جوان کمک کنند.
عضو شورای راهبری پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) در تشریح وضعیت شرکت های جوان اظهار داشت: شرکت جوان شرکتی است که سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارد و حداقل دو سه سال کار کرده است و محصول تولید کرده و آماده ورود به بازار است.
وی با اشاره به اینکه شرکت های جوان باید وارد پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) شوند تا ظرف سه تا پنج سال درآمد آنها به پنج میلیارد تومان در سال برسد، اضافه کرد: اگر اینگونه شرکت ها به بازار وصل شوند چنین رشدی به سرعت رخ می دهد.
عضو شورای راهبردی پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) قوانین موجود در پارک های علم و فناوری را همچون قوانین مناطق آزاد دانست ودر تشرح تفاوت ها اظهار نمود: پارک های علم و فناوری محلی برای تجارت نیست و واردات و صادرات توسط آن صورت نمی گیرد.
وی همینطور از تصویب اساسنامه این پارک در هفته گذشته اطلاع داد و اضافه کرد: الان ۱۰ شرکت در پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) مستقر هستند که تا دهه فجر امسال ۲۰ تا ۳۰ شرکت دیگر هم پذیرش می نماییم.
سرپرست پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) با اشاره به اینکه ۱۷ هزار متر ساختمان در این پارک وجود دارد که به لحاظ کیفیت مناسب نمی باشد و برای استقرار شرکت های جدید بازسازی می شوند، اظهار داشت: این پارک در لایه اول قرار دارد که برای تولید شرکت های جوان چهار برنامه عملیاتی در نظر گرفتیم تا شرکت ها را به زنجیره تامین ملی و بین المللی وصل کند.
صدیق یکی از برنامه های در دست اجرا را برنامه تضمین خرید در مقابل تضمین کیفیت نامید و اظهار نمود: این حدودا همان کاریست که ساپکو در صنعت خودرو انجام می دهد که با شرکت ها قرار داد می بندد ومحصولات مورد نیاز را به شرط داشتن استانداردی از آنها خریداری کند.
عضو شواری راهبردی پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) با اشاره به اینکه برنامه سوم کار و زندگی نخبگان است، خاطرنشان کرد: هدف آن تولید امکانات لازم برای پیشگیری از خروج مغزها و فارغ التحصیلان نخبه و معکوس کردن فرایند مهاجرت مغزهاست.
این مقام مسوول برنامه چهارم را تولید شبکه مراکز رشد عنوان نمود و اظهار داشت: با وجود تعداد زیادی از مراکز رشد در کشور، با استفاده از شبکه سازی با آنها هم می توانیم زمینه رشد شرکت های را فراهم نمود.
صدیق با اشاره به اینکه پس از اجرایی شدن این چهار برنامه علمیاتی پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) به صورت کامل شکل می گیرد، تصریح کرد: تا آخر امسال در فعال سازی لایه یک، هیات امنای پارک تشکیل می گردد و مصوبات لازم را برای استقرار شرکت های جدید را می دهد.
وی با اشاره به طراحی اولیه برای استقرار ۱۵۰ تا ۲۰۰ شرکت در پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات امام سجاد (ع) اضافه کرد: پارک امام سجاد (ع) یک پارک ملی و فراملی است که مجوز تاسیس شعب دیگر آن در استان های مختلف دریافت شده و در ۲۲ بهمن امسال اولین شعبه آن در مشهد افتتاح می گردد و با عنایت به منابع و امکانات به مرور شعبه های دیگر توسعه پیدا می کند.
این مقام مسوول تولید پارک امام سجاد (ع) را مهم ترین اقدام وزارت ارتباطات در جهت نهادسازی برای توسعه شرکت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه بازار در کشور دانست و اظهار داشت: یکی از برنامه های این پارک، توسعه صادرات داده است تا با تولید آزمایشگاه انیمیشن، شرکت های جوان در آنجا شکل بگیرند که به دنبال آن بازار فیلم، انیمیشن و موسیقی را به کشورهای همسایه گسترش دهیم تا هم سبب کسب درآمد و هم در خطوط انتقال سبب افزایش صادرات داده از جانب ایران شود.