ناسا: کاوشگر اینسایت امشب روی مریخ فرود می آید

نیوزتل: ناسا اعلام نمود که مقرر است امشب کاوشگر ˮاینسایتˮ( InSight) روی سطح مریخ فرود آید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، بنا بر اعلام ناسا، کاوشگر “اینسایت”(InSight) امشب حدود ۱۰: ۳۰ شب روی مریخ فرود می آید.
این برای نخستین بار است که ناسا ماموریتی را برای مطالعه اعماق مریخ مختص کرده است.
مرحله فرود “اینسایت” در ابتدا در فاصله ۱۲۸ کیلومتری بالای مریخ آغاز خواهد شد و سپس فرود کامل صورت خواهد گرفت.
اینسایت” یک فضاپیمای رباتیک سطح نشین مریخ است که مقرر است برای نخستین بار نقشه درونی مریخ را تهیه نماید. این فضاپیما در ساعت ۱۱: ۰۵ به وقت محلی ۵ مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.
محل فرود اینسایت، ” هامونه الیسیوم”(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده که در آنجا با به کار انداختن یک حسگر و یک پروب دما و همینطور انجام آزمایش علمی رادیویی برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ صورت خواهد گرفت. اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را دارد و این دفعه شامل تجهیزات علمی همچون لرزه سنج، جعبه سنسور بار، دوربین ها، سامانه نصب تجهیزات و پس بازتابگر لیزری(Retroreflector) می باشد. هدف این فرودگر در این سفر شش ماهه، بررسی پوسته و قسمت های داخلی مریخ برای درک شکل گیری و تکامل این سیاره است.
فضاپیمای اینسایت به بررسی بخش های عمیق مریخ خواهد پرداخت. اینسایت می تواند اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آنرا بررسی کند. ناسا می گوید: ما توسط این فضاپیما برای اولین بار می توانیم سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن( ۴.۵ میلیارد سال گذشته) بررسی نماییم.
هنگامیکه فضاپیمای ۸۰۰ پوندی(۳۶۰ کیلوگرمی) اینسایت به مریخ برسد، بازوی ۶ پا(۱.۸ متری) خویش را برای انجام دو آزمایش اصلی علمی به صورت مستقیم بر روی سطح مریخ قرار خواهد داد.