با ابداع یک دستگاه جدید؛ بازدم فضانوردان به هوای قابل تنفس تبدیل می گردد

نیوزتل: اخیرا سیستمی ابداع شده که بازدم فضانوردان را به هوای قابل تنفس تبدیل می کند. این سیستم می تواند تا ۵۰ درصد دی اکسید کربن در بازدم فضانوردان را بازیافت کند.

به گزارش نیوزتل به نقل از دیلی میل، سازمان فضایی اروپا اخیرا سیستمی تولید کرده است که می تواند با بازیافت تنفس فضانوردان، اکسیژن تهیه نماید.این دستگاه حالا در ایستگاه فضایی بین المللی نصب شده است.
دستگاه مذکور نیمی از دی اکسید کربنی که در بازدم فضانوردان خارج می گردد را بازیافت و به اکسیژن تبدیل می کند. دانشمندان این اختراع را گامی مهم برای انجام ماموریت سفر به ماه و اعماق فضا اعلام نموده اند.
سیستم مذکور در اواخر ماه سپتامبر به وسیله فضاپیمای باری ژاپنی بهISS برده شد.همچنین با کمک این اختراع از مقدار آب مورد نیاز برای تولید هوا در فضا کاسته شد.
تولید هوای قابل تنفس از هوای بازدم نیازمند مقادیر زیادی آب است. اما این دستگاه مقدار آب مورد نیاز برای این روند را ۴۰۰ لیتر می کاهد.
همزمان با گذر کردن هوا در سیستم، دی اکسید کربن بین دانه های ریزی گیر می کند که از آمین(ترکیبی طبیعی و شبیه آمونیا) تولید شده اند.
بین این دانه ها با دی اکسید کربن واکنش شیمیایی تولید می گردد و در نتیجه آن آب و متان به وجود می آید.درمرحله بعد آب هم به هیدروژن و اکسیژنی تبدیل می گردد که فضانوردان آنرا تنفس می کنند.
به گفته دانیل لورینی محقق ارشد پروژهACLS، فرایند جدید تولید هوای قابل تنفس، به میزان مساوی آب و متان تولید می کند.
اما هم اکنون هیچ مصرفی برای متان وجود ندارد. در این فرایند متان به شکل غبار کربن تولید می گردد.
البته به قول لارینی فراوری متان در مدار زمین و استخراج مواد قابل استفاده از آن در فضا کار دشواری است.