عکس روز ناسا؛ سحابی سر جادوگر

نیوزتل: ناسا به تازگی در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویر خاصی از سحابی ˮسر جادوگرˮ را منتشر نموده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، ناسا در شبکه اجتماعی خود تصویر فروسرخ “سحابی سرجادوگر” یا سحابی “آی سی ۲۱۱۸”(Witch Head nebula) منتشر نموده است.
آی سی ۲۱۱۸ یک سحابی بازتابی در نزدیکی ستاره ابرغول” رجل الجبار” است که در صورت فلکی “شکارچی” قرار دارد و فاصله اش تا زمین برابر ۱۰۰۰ سال نوری است.
ستاره شناسان می گویند که ابرهای موج مانند این سحابی، که مکانی برای زایش ستارگان هستند، توسط ستارگان عظیم روشن می شوند.
در اخترشناسی، “سحابی بازتابی”(reflection nebulae) به ابر میان ستاره ای گفته می گردد که نور ستاره یا ستارگان نزدیک خویش را منعکس می کند. نور اگر به اندازه ای نباشد که بتواند اتم های سحابی را یونیزه کند و فقط با استفاده از پراکندگی بازتاب کند، سحابی بازتابی است اما در صورتیکه بتواند یونیزه کند به آن سحابی گسیلشی می گویند. پراکندگی معمولا سبب می گردد که سحابی های بازتابی به رنگ آبی دیده شوند.
نزدیک ۵۰۰ سحابی بازتابی تابحال شناخته شده اند. معروف ترین آنها شامل سحابی موجود در خوشه پروین، سحابی سه تکه و آی سی ۲۱۱۸ هستند. همینطور این سحابی ها می توانند مکانی برای زایش ستارگان باشند.
این تصویر بی نظیر توسط کاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع ناسا ثبت شده است. “کاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع”(WISE) تلسکوپ فضایی فروسرخ اخترشناسی ناسا است که در دسامبر ۲۰۰۹ به فضا فرستاده شد. این کاوشگر به جستجوی اجرام نزدیک زمین مثل دنباله دارها و سیارک ها می پردازد.