روزشماری ناسا برای فرود اینسایت در مریخبعلاوهفیلم

نیوزتل: فضاپیما رباتیک سطح نشین ˮاینسایتˮ(InSight) ناسا در ۵ ماه مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا برای بررسی ساختار داخلی مریخ به فضا پرتاب شد و الان ناسا امیدوار است که این فضاپیما در تاریخ ۲۶ نوامبر در سطح مریخ فرود بیاید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، “اینسایت” یک فضاپیمای رباتیک سطح نشین مریخ است که مقرر است برای نخستین بار نقشه درونی مریخ را تهیه نماید. این فضاپیما در ساعت ۱۱: ۰۵ به وقت محلی ۵ مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و مقرر است ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ بر روی سطح مریخ فرود بیاید و ماموریتش را برای جمع آوری اطلاعات آغاز کند. محل فرود اینسایت، ” هامونه الیسیوم”(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده که در آنجا با بکار انداختن یک حسگر و یک پروب دما و همینطور انجام آزمایش علمی رادیویی برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ صورت خواهد گرفت. اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را دارد و این دفعه حامل تجهیزات علمی شامل لرزه سنج، جعبه سنسور بار، دوربین ها، سامانه نصب تجهیزات، و پس بازتابگر لیزری(Retroreflector) می باشد.
هدف این فرودگر در این سفر شش ماهه، بررسی پوسته و قسمت های داخلی مریخ برای درک شکل گیری و تکامل این سیاره است.
شاید این فرودگر بتواند اطلاعاتی را در مورد سیاره های اطراف و چگونگی شرایط اقلیمی و امکان قابل سکونت بون آنها عرضه نماید.
فضاپیمای اینسایت به بررسی بخش های عمیق مریخ خواهد پرداخت. اینسایت می تواند اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آنرا بررسی کند. ناسا می گوید: ما توسط این فضاپیما برای اولین بار می توانیم سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن( ۴.۵ میلیارد سال گذشته) بررسی نماییم.
اینسایت به ما اطلاعاتی در مورد لایه های درونی سیارات عرضه خواهد کرد.
این ماموریت با مطالعه لایه های عمیق و درونی مریخ، اطلاعات ما را از سیارات سنگی و زمین و ماه افزایش خواهد داد.

بخش استوانه ای بالای این فضاپیما به گونه ای طراحی شده است که می تواند حدودا ۱۶ فوت(۵ متر) در خاک مریخ فرو رود.
همینطور حسگر زلزله سنج آن به محض فرود توسط یک بازوی مکانیکی از فضاپیمای جدا خواهد شد و برای نظارت بهتر بر لرزش، روی سطح مریخ قرار خواهد گرفت.
به قول ناسا، بعد از گذراندن بیشتر از ۳۰۰ میلیون مایل در فضا و رسیدن به فضای مریخ، فقط هفت دقیقه طول می کشد تا فضاپیمای اینسایت به صورت ایمن در سطح مریخ فرود بیاید.
سرعت این فضاپیما در اتمسفر به ۱۳ هزار مایل(۲۰۹۲۱.۴۷۲ کیلومتر) در ساعت می رسد.
“بروس بانرد”(Bruce Banerdt)، پژوهشگر اصلی فضاپیمای اینسایت اظهار داشت: عملیاتی که ما می خواهیم توسط این ماموریت انجام دهیم درک اولیه سیستم خورشیدی است.
ابزار اولیه اینسایت یک حسگر “لرزه سنج” ساخت فرانسه است. این دستگاه به منظور شناسایی کوچکترین حرکت تمام سطوح مریخ هستند.
دکتر بانرد اضافه کرد: این وسیله بسیار حساس است به طوریکه می تواند یک موج لرزه ای با شعاع نصف یک اتم هیدروژن را اندازه گیری نماید.
کارشناسان معتقدند زلزله ای که در مریخ رخ می دهد، دارای مقیاسی کمتر از ۰.۶ ریشتر است.
تجهیزات رادیویی که بر روی فرودگر اینسایت متصل شده است می تواند موقعیت مکانی اینسایت را شناسایی کند و دریابد که چه مقدار زمان طول می کشد تا مریخ به دور خوشید بچرخد.
ناسا در ماه مه با پرتاب فرودگر مریخی “InSight”، دو ماهواره کوچک یا همان تاسواره را به اندازه دو کیف دستی به نام های “Marco-A” و “MarCO-B” با آن همراه کرد. این دو فضاپیمای کوچک در نوع خود نخستین هستند که به فضای عمیق رسیده اند.

در تاریخ ۳ اکتبر تصویر فوق توسط MarCO-B به ثبت رسید که در آن مریخ را به شکل نقطه کوچکی در سمت راست می بینیم.
تاسواره برای گرفتن این عکس باید می چرخید تا بتواند دوربین خویش را به سمت مریخ بگیرد.
گوشه هایی از چندین ابزار جانبی تعبیه شده روی تاسواره همچون یک پتوی حرارتی در سمت چپ و بالا و در زیر آن، آنتن تغذیه هم در حاشیه این عکس دیده می گردد. همینطور سمت راست تصویر با استفاده از آنتن تقویت اشغال شده است.
این عکس از فاصله حدود ۱۲.۸ میلیون کیلومتری گرفته شده است. هنگامی که آنها به مریخ برسند، با فرود “اینسایت” بر سطح مریخ، به تقویت ارتباط با زمین کمک می کنند.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4