امروز ۶ آبان زادروز بیل گیتس

نیوزتل: امروز ۲۸ اکتبر زادروز ˮویلیام هنری بیل گیتس سومˮ(William Henry ˮBillˮ Gates III) مشهور به ˮبیل گیتسˮ بنیانگذار مایکروسافت است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، بیل گیتس، کارآفرین، بازرگان، سرمایه دار، نیکوکار و بنیانگذار شرکت مایکروسافت، ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ در سیاتل، واشنگتن دیده به جهان گشود.
پدرش “ویلیام هنری گیتس دوم” وکیل دادگستری و یکی از سرشناسان شهر سیاتل، واشنگتن بود و مادر او آموزگار مدرسه و یکی از اعضای هیئت مدیره “یونایتد وی ورلدواید”(United Way Worldwide) بود که در امور خیریه هم فعالیت داشت.
بیل گیتس در مدرسه “لیک ساید ” تحصیل خویش را شروع کرد. سپس به علاقه خود به نرم افزار پی برد و برنامه نویسی را در سن ۱۳ سالگی آغاز کرد. در سال ۱۹۷۳ گیتس وارد دانشگاه هاروارد شد. در هاروارد گیتس نسخه ای از زبان برنامه نویسی بیسیک را برای نخستین میکروکامپیوتر نوشت. در سال دوم، دانشگاه را رها کرد تا تمام انرژی خویش را صرف شرکت مایکروسافت کند. شرکتی که وی در سال ۱۹۷۵ با دوست دوران کودکی خود”پل آلن” شروع کرده بود بر این باور استوار بود که کامپیوتر به وسیله ای پرارزش بر روی هر میزی و در هر خانه ای تبدیل خواهد شد. آنها آغاز به ساخت نرم افزار برای کامپیوترهای خانگی کردند.
مایکروسافت شرکت کامپیوتری آمریکایی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر ردموند، ایالت واشنگتن قرار دارد. این شرکت بزرگترین عرضه کننده نرم افزارهای کامپیوتری در دنیاست، که به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه ای و عرضه خدمات پست الکترونیکی هم می پردازد.
در سال ۱۹۹۵ گیتس کتابی به نام” The Road Ahead” را چاپ کرد که کتاب مذکور برای هفت هفته متوالی حائز رتبه اول در روزنامه نیویورک تایمز شد.
در سال ۱۹۹۹، گیتس کتاب “Business @ the Speed of Thought” را نوشت، کتابی که نشان داده است کامپیوتر چگونه می تواند در تجارت و کسب و کار مشکلات کاربران را حل کند. این کتاب به ۲۵ زبان ترجمه شده است و در بیشتر از ۶۰ کشور موجود می باشد.
گیتس تمام منافع حاصل از دو کتاب خویش را به موسسات غیرانتفاعی، که استفاده از تکنولوژی در آموزش و افزایش مهارت ها را حمایت می کردند مختص کرده است.
گیتس در سال ۲۰۰۰ بعد از ۲۵ سال، از مدیرعاملی مایکروسافت کناره گیری کرد و جای خویش را به استیو بالمر داد، ولی همچنان بعنوان مدیر ارشد اجرایی و رئیس هیئت مدیره این شرکت، به فعالیت خود ادامه داد. وی از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۴ ریاست هیئت مدیره مایکروسافت را برعهده داشت و بعد از ۳۹ سال، با کناره گیری گیتس، جان دبلیو. تامسون به جای وی منصوب شد. وی کماکان با در اختیار داشتن ۱٫۳٪ درصد از سهام این شرکت، سهامدار عمده مایکروسافت است.
بیل گیتس در ژانویه ۱۹۹۴ میلادی با “ملیندا فرنچ”از کارمندان مایکروسافت ازدواج کرد. این زوج دارای سه فرزند به نام های جنیفر کاترین گیتس، روری جان گیتس و فوب ادل گیتس هستند. او و همسرش ملیندا، موسسه خیریه ای را تولید کردند تا فعالیت های بشر دوستانه را در زمینه های بهداشت جهانی و آموزش حمایت کنند با این امید که در قرن ۲۱ تمام مردم دنیا به آموزش و بهداشت دسترسی داشته باشند
گیتس در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه ای اعلام نمود که قصد ندارد ثروت خویش را برای سه فرزندش به ارث بگذارد و ثروت او پس از مرگش در راه خیریه صرف خواهد شد.
وی تا مارس ۲۰۱۷ با دارایی خالص ۸۶ میلیارد دلار، بعنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می شد، ولی در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۸، “جف بزوس” مدیرعامل و موسس شرکت آمازون، با ۱۱۲ میلیارد دلار دارایی ثبت شده، از وی پیشی گرفت و بعنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد.