گزارش خبرنگار مهر از جیتکس؛ تلاش نرم افزارهای ایرانی برای تصاحب بازار منطقه، رایزنی در جیتکس

نیوزتل: شرکتهای دانش بنیان نرم افزاری در جهت کوشش برای تصاحب بازار نرم افزار منطقه خاورمیانه و شمال افریقا، به نمایشگاه فناوری اطلاعات جیتکس آمده و با شرکتهای مختلفی رایزنی خویش را شروع کردند.
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به جیتکس، شرکتهای دانش بنیان ایرانی مستقر در پاویون جمهوری اسلامی ایران در سی و هشتمین رویداد بین المللی فناوری اطلاعات جیتکس، با هدف گسترش و توسعه بازار صادرات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، دستاوردهای خویش را به نمایش گذاشتند. در این زمینه شرکتهای نرم افزاری و تولیدکنندگان محتوا و انیمیشن با عنایت به سابقه ایران در حوزه صادرات نرم افزار، امیدوار به دستیابی به بازار در خارج از کشور هستند. معرفی نرم افزار ایرانی ۳ زبانه مدیریت ارتباط با مشتری علیرضا کلباسی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان در حوزه نرم افزارهای حسابداری که در پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۸ حضور دارد، به خبرنگار مهر، اظهار داشت: نرم افزارهای ما در حوزه حسابداری و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM ) به ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی تولید شده و در حوزه اصناف ۲۱ هزار مشتری فعال دارد. وی با اشاره به اینکه توسعه این محصول در پلتفرمهای بزرگتر برای سازمانهای بزرگ را در دستور کار داریم، درباره مزیت این نرم افزار نسبت به نمونه های مشابه اظهار داشت: قیمت پایین تر و عرضه ماژول های مجانی متنوع همچون این نکات تمایز است. برای مثال در نرم افزار CRM ماوژول هایی مثل بارکدخوان را به مجانی به مشتری عرضه می نماییم و این در شرایطی است که محصولات مشابه بابت فعال سازی این ماژول ها هزینه دریافت می کنند. به قول کلباسی، مزیت نرم افزار حسابداری این شرکت دانش بنیان این است که جهت استفاده کسبه مناسب سازی شده، به نحوی که در صورت ناآشنایی با اصول حسابداری و مالی و نرم افزار هم می توان از این محصول استفاده نمود. وی مزیت این محصول را برای عرضه بین المللی، پشتیبانی از سه زبان و قیمت بسیار پایین با امکانات مشابه محصولات خارجی دانست و اظهار داشت: رشد قیمت ارز سبب شده که این محصول به صورت بالقوه برای بازارهای بین المللی جذاب باشد، چونکه قیمت بسیار پایینی خواهد داشت. تنها مشکل ما عرضه پشتیبانی در خارج از مرزهای ایران است که برای حل این مشکل، در حال مذاکره با شرکت های خارجی درجیتکس هستیم. انیمیشن های موزیکال ایرانی در جیتکس مهرداد امینی، مدیرعامل یک موسسه فرهنگی که با حمایت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس امسال حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به عرضه انیمیشن های ایرانی در این نمایشگاه اظهار داشت: این شرکت نزدیک به ۱۷ سال است که در زمینه تولید انیمیشن و اپلیکیشن در حوزه کودک و با موضوعات در رابطه با مهارت های زندگی و فناوری اطلاعات فعال است و خیلی از این انیمیشن ها به علت موزیکال بودن، مورد علاقه بچه ها است. وی ادامه داد: در طول سال های فعالیت، محصولات کاملا ایرانی را تولید و به بازار عرضه کرده ایم که از آن جمله می توان به کارتون هایی در زمینه سواد دیجیتال و داستان های کهن ایرانی مثل مرزبان نامه و کلیله و دمنه اشاره نمود. امینی با انتقاد از اینکه بازار نرم افزار و انیمیشن کودک در ایران چندان گسترده نیست، هدف از حضور در نمایشگاه جیتکس را دسترسی به بازار بالقوه ایرانی ها خارج از کشور عنوان نمود و اظهار داشت: انیمیشن سازی برای کودکان با تمرکز بر جنبه موزیکالی آن می تواند نقطه قوتی برای توسعه بازار در خارج از کشور باشد. وی افزود: علاوه بر انیمیشن، یک نرم افزار آموزش زبان انگلیسی هم در این نمایشگاه عرضه کردیم که می تواند در تمامی بازارهای غیرانگلیسی زبان استفاده گردد. این محصول حتی در کشورهایی مثل امارات متحده عربی که در آنها انگلیسی زبان دوم به حساب می آید، می تواند بازار داشته باشد که در جریان جیتکس، مقرر است فعالیت های بازاریابی برای این محصول هم صورت گیرد. عرضه نرم افزار ایرانی مدیریت دانش علی میرعرب، مدیرگروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، از عرضه نرم افزار ایرانی سیستم مدیریت دانش در جیتکس اطلاع داد و اظهار داشت: این نرم افزار در دو قالب نرم افزار موضوعی و سازمانی برپایه حوزه های مختلف علوم، مبادرت به مدیریت دانش می کند. وی توضیح داد: این نرم افزار این امکان را در اختیار تولیدکنندگان علوم می گذارد که بتوانند برمبنای علاقه و نیاز افراد، دانش موردنظر را به دیگران منتقل کنند. به بیان دیگر این نرم افزار امکان مدیریت دانش را برای سازمانهای دولتی، دانشگاهها و مراکز علمی و برمبنای اطلاعات ذهن کارمندان و نحوه یادگیری آنها فراهم می آورد. موشن گرافی و انیمیشن ۳ بعدی ایرانی در بازار بین الملل در حوزه تولید محتوای دیجیتال، یکی از حاضران در پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس، چند انیمیشن موشن گرافی و انیمیشن ۳ بعدی (۳D ) عرضه نموده که قبل از این هم مورد توجه کشورهایی مانند کانادا و مالزی قرار گرفته و هم اکنون می خواهد بازار این محصول را در خاورمیانه توسعه دهد. رضا اسماعیل پور، مدیر مجتمع دیجیتال استان بوشهر و تنها نماینده استانی که با حمایت مرکز رسانه های دیجیتال در جیتکس حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه تیم ۱۱ نفره تولیدکننده انیمیشن و موشن گرافی موفق به ساخت محصولاتی شده اند که مورد توجه شبکه ۵ مالزی و تلویزیون کانادا قرار گرفته است، اضافه کرد: همینطور با شبکه یک تلویزیون ارمنستان و شرکت «مانکی استودیو» تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم که به این همکاری ها بعنوان دروازه ورود به بازار روسیه امید زیادی داریم. وی با اشاره به اینکه طراحی، ساخت و تولید انیمیشن با هدف ترویج فرهنگی و آموزش همگانی همچون برنامه هایی است که در مجتمع دیجیتال استان بوشهر توسط این تیم انجام می شود، اظهار داشت: انیمیشن های تولیدی ما در زمینه های آموزشی و ترویجی برای شرکت های دولتی و نهادهای خصوصی تهیه می گردد که همچون این تولیدات، انیمیشن های به زبان های عربی و انگلیسی است. وی با تاکید براینکه با حضور در نمایشگاه جیتکس، می خواهیم بازار سفارش محصولاتمان را در سطح خاورمیانه و آفریقا هم گسترش دهیم، هدف دیگر از حضور در این نمایشگاه را علاوه بر توسعه بازارهای بین المللی، آشنایی با آخرین فناوری ها در زمینه انیمیشن عنوان نمود و اظهار داشت: طی روزهای برگزاری این رویداد، مذاکرات ثمربخشی داشته ایم و امیدواریم بزودی قراردادهایی در زمینه تولید محتوا منعقد نماییم. اسماعیل پور، مزیت تولیدات این شرکت را علاوه بر کیفیت و قیمت بسیار پایین تر، بهره گیری از هنر و فرهنگ ایرانی دانست که برای خارجی ها جذاب است و اظهار داشت: برای حضور در بازارهای بین المللی شناخت سلایق آن بازارها هم بسیار مهم می باشد که حضور در این رویدادهای بین المللی به ما کمک می نماید این سلایق را بشناسیم.