با اتمام مهلت تعیین شده؛ فعالیت هاتگرام و طلاگرام همچنان ادامه دارد

نیوزتل: با سررسید ۱۵ شهریورماه بعنوان آخرین مهلت داده شده به نسخه های فارسی پیام رسان تلگرام برای تبدیل شدن به یک پیام رسان بومی، کماکان فعالیت این پیام رسان ها ادامه دارد.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، مهلت فعالیت تلگرام های فارسی هاتگرام و تلگرام طلایی مطابق با بیان قبلی دبیر شورای عالی فضای مجازی، امروز ۱۵ شهریورماه به اتمام رسیده است و قرار بود این پیام رسان ها به یک پیام رسان بومی و مستقل از زیرساخت تلگرام تبدیل شوند.
اوایل مردادماه ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد فعالیت بدون فیلتر نسخه های فارسی تلگرام اظهار داشته بود: «در حقیقت ما از ابتدا در سیاست های خروج از انحصار تلگرام، دوران گذاری را برای فعالیت نسخه های فارسی این شبکه در کشور قائل شدیم و پذیرفتیم که شبکه های هاتگرام و طلاگرام بدون فیلتر چند ماهی در کشور فعال باشند. اما آخرین مهلتی که به اینها داده ایم ۱۵ شهریورماه است و این شبکه ها باید تا این تاریخ به پیام رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.»
حال با سررسید این موعد، هنوز تکلیف ادامه فعالیت این شبکه ها به صورت رسمی مشخص نشده اما برخی اظهارنظرهای غیررسمی از آن حکایت می کند که این شبکه ها فعلاً به فعالیت خود ادامه می دهند. از جانب دیگر، در دسترس بودن این شبکه ها هم اکنون، صحت این گمان را تائید می کند.
در این زمینه یک مقام آگاه در مرکز ملی فضای مجازی در جهت پیگیری خبرنگار مهر تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی تصمیم خاصی در زمینه فعالیت این شبکه ها نگرفته است و فعلاً تغییری در مورد فعالیت هاتگرام و طلاگرام ابلاغ نشده است.
این مقام آگاه در مورد تبدیل شدن این پیام رسان ها به پیام رسان بومی هم اظهار داشت: این شبکه ها در حال تبدیل شدن به یک پیام رسان بومی هستند و تلاش خویش را هم کرده اند اما هنوز این فرایند کامل نشده است.
وی در مورد انتشار برخی آثار از مهلت مجدد فعالیت به این شبکه ها اظهار داشت: فعلاً چیزی در مورد مهلت مجدد فعالیت این پیام رسان ها به مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ نشده است و مباحث مطرح شده در مورد ادامه فعالیت این شبکه ها مورد تائید نیست. البته باید صبر کرد تا روز شنبه و ببینیم فعالیت این شبکه ها ادامه دارد یا خیر و بعد از آن می توان گفت اخبار غیررسمی تا چه حد درست بوده و فرصت جدیدی داده شده است و یا نه.
همچنین رمضان علی سبحانی فر عضو کمیته فیلترینگ و رئیس کارگروه ارتباطات مجلس هم در پاسخ به خبرنگار مهر برای حکم جدید در مورد فعالیت دو پیام رسان هاتگرام و طلاگرام اظهار داشت: «کمیته فیلترینگ تابحال در مورد فعالیت این شبکه ها و تصمیم برای فیلترشدن و یا نشدن آنها جلسه ای تشکیل نداده است.»
از سوی دیگر، یک مقام آگاه در حوزه فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه مهلتی به این دو شبکه داده شد تا به صورت مستقل از تلگرام فعالیت کنند، اظهار داشت: این دو پیام رسان نباید به دیتا سنتر و بک بون شبکه خارجی تلگرام وابستگی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه قرار نیست این شبکه ها فیلتر شوند و از ابتدا هم مبحث فیلتر این شبکه ها مطرح نبوده، اظهار داشت: قصد این است که برای حفظ امنیت اطلاعات، این شبکه ها مستقل از تلگرام کار کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، گفته می گردد دو پیام رسان هاتگرام و تلگرام طلایی هم اکنون حدود ۲۰ میلیون عضو در ایران دارند و فعلا به فعالیت خود ادامه می دهند.