تولید رباتی که ماهی های خطرناک را شکار می کند

نیوزتل: دانشجویان موسسه پلی تکنیک ورکستر آمریکا از تولید رباتی خودکار برای مقابله با یکی از تهددیات مهم زیست محیطی اطلاع داده اند.

به گزارش نیوزتل به نقل از نیواطلس، این ربات قادر به تجسس در زیر آب و شناسایی و شکار شیرماهی های قرمز رنگ و سمی بدون نیاز به دخالت و کنترل انسان است.
تعداد شیرماهی های قرمز تا ۲۵ سال قبل چندان زیاد نبود. اما زاد و ولد رشد و تکثیر گسترده این ماهی مضر در آب های جنوب آمریکا و منطقه آمریکای مرکزی امروزه به یک مشکل جدی تبدیل شده است. ظاهرا چند مجموعه دار خصوصی با رها کردن این ماهی ها که قبلا در اکواریوم های شخصی نگهداری می شدند، باعث وقوع این مشکل شده اند.
چالش اصلی ناشی از حضور این ماهی ها در آب های آزاد مربوط به اشتهای عجیب و باورنکردنی آنها برای شکار دیگر آبزیان است. هر یک از شیرماهی های قرمز می توانند هر پنج روز یک بار حدود ۳۰ هزار ماهی از انواع مختلف را ببلعند. این ماهی هیچ دشمن طبیعی هم ندارد و بنابراین تکثیر آن با سرعت بسیار بالایی رخ می دهد.

تا به حال شکار این ماهی توسط غواصان انجام می شد، اما توان این افراد برای شکار این ماهی ها کافی نبوده است. علاوه بر این غواصان حداکثر می توانند ۳۳ متر در آب فرو روند و بنابراین قادر به حضور در خیلی از مناطق حضور شیرماهی های قرمز نیستند. بنابراین ربات های خودکار بعنوان چاره جایگزین به کار گرفته خواهند شد.
ربات یادشده دارای خارهای سمی است، اما گوشت خوشمزه ای دارد و قیمت آن در بازار آمریکا ۴۰ دلار به ازای هر کیلوگرم است.
ربات شکارچی مذکور دارای دو سیستم است. یکی از این دو سیستم پلاتفورمی هوشمند است که مجهز به یک ابزار بصری کامپیوتری پیشرفته برای شناسایی ماهی مذکور و همین طور نرم افزاری خاص هم هست. این سیستم با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه داده خود و مطابقت دادن ماهی های دریا با این اطلاعات شیرماهی های قرمز را شناسایی می کند.
بخش دوم این ربات یک پنجه بزرگ چرخنده برای شکار ماهی یادشده است که از هشت سیلندر تشکیل شده و از پشت و با نیروی مکش شدید آب خود ماهی را به داخل می کشد.