امروز ۱۸ مرداد؛ زادروز کاشف قانون آووگادرو

نیوزتل: ۲۴۲ سال پیش ˮآمدئو آووگادروˮ(Amedeo Avogadro)، دانشمند ایتالیایی دیده به جهان گشود.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، آمدئو آووگادرو ۹ اوت سال ۱۷۷۶ در شهر تورین ایتالیا متولد شد. وی در خانواده ای اشرافی به دنیا آمد. شهر تورین در آن دوران بخشی از پادشاهی ساردینیا بود.

پدر آووگادرو قاضی بود و بنابراین او از دوران کودکی به این شغل علاقه مند شد تا جایی که در سن ۲۰ سالگی وی موفق به دریافت مدرک دکترای قانون کلیسایی شد، اما چند سال بعد به مطالعه ریاضیات و فیزیک علاقه مند و در سال ۱۸۰۹ هم استاد فیزیک دانشگاه “ورچیلی” شد.

در سال ۱۸۱۱ فرضیه معروف مولکولی اش را در یک مجله فرانسوی منتشر نمود.

آووگادرو در فرضیه اش ثابت کرده بود که تعداد ذرات موجود در واحد حجم کلیه گازها در دما و فشار معین، مقداری ثابت می باشد که امروزه این فرضیه ” قانون آووگادرو” نام دارد.

قانون آووگاد یک قانون میان گازها است و برای بزرگداشت آمدئو آواگادرو به نام او نامگذاری شده است. فرض این دانشمند بر این بود که دو نمونه از گاز کامل که دارای فشار، دما و حجم یکسان هستند، تعداد مولکول های یکسان هم دارند.

از این قانون می توان نتیجه گرفت که تعداد مولکول ها یا اتم ها در یک نمونه از گاز کامل به جرم مولی آن گاز وابسته نیست. به افتخار او شمار ملکول های یک مول از هر ماده را “عدد آووگادرو” می نامند.

عدد آووگادرو یا ثابت آووگادرو، به تعداد اتم های ۱۲ گرم کربن با ایزوتوپ ۱۲C گفته می گردد.

دهانه آووگادرو که یک دهانه برخوردی در ماه است هم به افتخار او نامگذاری شده است.

آووگادرو در ۹ ژوئیه سال ۱۸۵۶ و در شهر تورین ایتالیا دارفانی را وداع گفت.