مهندسان ام.آی.تی ابداع کردند میکروربات هایی که خویش را شارژ می کنند

نیوزتل: مهندسان دانشگاه ˮام.آی.تیˮ، میکروربات هایی ابداع نموده اند که قابلیت شارژ کردن خویش را دارند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک کرانچ، گاهی اوقات بهترین راه جمع آوری داده، استفاده از کوچکترین ربات های جهان است. مهندسان دانشگاه “ام.آی.تی” (MIT)، با استفاده از مدارهای الکتریکی کوچک، میکروربات هایی به اندازه ۰٫۱ میلی متر ابداع نموده اند. این مدارها، از مواد دوبعدی ترکیب شده با ذرات کوچک کلوئید تشکیل شده اند که به ربات کمک می کنند به راحتی در هوا یا بر روی آب شناور و معلق بماند و اطلاعات محیط پیرامون خویش را جمع آوری کند.
این سیستم های کوچک، به علت داشتن نیمه رساناهای حساس به نور می توانند بدون نیاز به باتری، خویش را شارژ کنند. این سیستم، نور را به شارژ الکتریکی تبدیل می کند که برای به کار انداختن سنسورهای محیطی آنبرد و ذخیره اطلاعات کافی است.

دستگاه های خودکار به علت داشتن توانایی بررسی در همه زمینه ها، کاربردهای گسترده ای در علم پزشکی و مهندسی دارند. نکته مهم، شناسایی قدرت این میکروربات ها و یافتن بهترین راه برای بهره برداری از آنهاست. یکی از دیگر نکات مورد توجه، چگونگی ابداع سیستم های نیروی محرکه میکروربات هاست.
هدف پژوهشگران ام.آی.تی از طراحی این میکروربات، سهولت بخشیدن به روش جمع آوری داده های مورد نیاز در مورد شرایط آب و هوایی است. آنها قصد دارند از این میکروربات ها برای بررسی محیط استفاده کنند. دو مورد از این محیط ها، خطوط لوله کشی و بدن انسان هستند. پژوهشگران امیدوارند با این فناوری، زمینه را برای ابزاری فراهم نمایند که می توانند سفرهای تشخیصی خویش را در هر محیطی همچون سیستم گوارش انسان و خطوط لوله نفت و گاز انجام دهند و یا ترکیبات داخل یک پردازنده شیمیایی یا پالایشگاه را اندازه گیری کنند.
این فناوری هنوز در مراحل آغازین شکل گیری است و در صورت تایید، می تواند خیلی از حوزه های علمی و صنعتی را تحت تاثیر قرار دهد.