مالاریا چگونه به سلول های انسانی حمله می کند؟ نقشه برداری از نحوه پیشرفت مالاریا در بدن با تکنولوژی برنده نوبل

نیوزتل: دانشمندان ملبورن استرالیا، قدم مهمی به سمت ساخت یک واکسن جدید برای مالاریا برداشته اند و برای اولین بار از یک طرح در مقیاس اتمی صحبت کردند که نشان داده است این انگل چگونه به سلول های انسان حمله می کند. با استفاده از یک تکنولوژی برنده جایزه نوبل به نامcryo-EM یا میکروسکوپ الکترونی کرایو، پژوهشگران از اولین ارتباط بین انگل های مالاریا پلاسمودیم vivax و سلول های قرمز جوان خون، که انگل ها برای آغاز انتشار در بدن به آن ها حمله می کنند و تابحال ناشناخته بوده اند، نقشه برداری کرده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، به نقل از Nature، دانشمندان استرالیایی به سمت ساخت یک واکسن جدید برای مالاریا روی آورده اند و برای اولین بار از یک طرح در مقیاس اتمی پرده برداشتند که نشان داده است این انگل چگونه به سلول های انسان حمله می کند.
با استفاده از تکنولوژی میکروسکوپ الکترونی کرایو، پژوهشگران برای اولین بار ارتباط بین انگل های مالاریا پلاسمودیم vivax و سلول های قرمز جوان خون، که در آغاز انتشار انگل ها در بدن نقش دارند و تابحال ناشناخته بوده اند را بررسی کردند.
استادیار وای هونگ تام و دکتر جاکوب گروسزیک از موسسه Walter and Eliza Hall ملبورن، با همکاری دکتر ریک هوآنگ و دکتر ژیلهنگ یو در موسسه پزشکی Howard Hughes آمریکا، معمای دستگاه مولکولی که این انگل ها برای چسبیدن به سلول های قرمز خون به کار می گیرند را حل کرده اند.
یک مرحله بسیارمهم در چرخه زندگی مالاریا آغاز علائم کلاسیک در رابطه با بیماری مانند تب، لرز، بی قراری، اسهال و تهوع است که می تواند هفته ها یا حتی بیشتر به طول انجامد.
در اوایل سال جاری، تیم پژوهشی کشف کرد که انگل های P. vivax از گیرنده های ترانسفرین انسان استفاده می نمایند تا به سلول های قرمز خون دسترسی داشته باشند. این فرآیند نخستین بار در مجله Science منتشر گردید و الان، با کمک تکنولوژی انقلابی cryo-EM، این تیم قادر بود بر چالش های فنی سابق غلبه کرده تا تعاملات را در یک سطح اتمی به تصویر بکشند.
تام توضیح داد: «ما از فرآیند تعامل انگل با گیرنده ترانسفرین انسان، تا سطح اتمی، نقشه برداری کرده ایم. این امر سبب بالابردن سطح دانش ما و انتقال پژوهش به مرحله بعدی که شامل ساخت داروها و واکسن های جدید مبارزه با مالاریا می گردد. Cryo-EM به واقع درها را برای پژوهشگران باز می کند تا چاره ای برای ساختارهایی که سابقا بسیار بزرگ یا پیچیده بودند، به تصویر درآورند.»
P. vivax شایع ترین انگل مالاریا در جهان و علت عمده مالاریا در اکثریت عمده کشورهای خارج از آفریقا، است. به دلیل گرایش این عامل به پنهان شدن از سیستم ایمنی در کبد یک انسان، این انگل، رتبه اول را بعنوان مسئول عفونت های عود کننده مالاریا دارد.
این گروه پژوهشی با راهنمایی نقشه سه بعدی توانستند جزئیات دقیقی از تعاملات انگل میزبان بدست آورده و صدمه پذیرترین نقاط آن را شناسایی کنند.
وی اضافه کرد: «انگل های P. vivax بسیار متنوع اند و همین تنوع، برای ساخت واکسن چالش برانگیز است. اکنون ما دستگاهی مولکولی را شناسایی کرده ایم که می تواند بهترین هدف برای واکسن موثر ضدمالاریا در برابر گسترده ترین طیف انگل های P. vivax باشد.»
تیم پژوهشی اکنون می تواند درمان های جدیدی را طراحی کند که به صورت ویژه دستگاه تهاجمی این انگل را هدف قرار داده، در آن اختلال بوجود آورده و فرآیند ربودن سلول های قرمز خون توسط انگل های مالاریا را مختل می سازد.