تزریق بدون درد با الهام از نیش حشرات

نیوزتل: پژوهشگران آمریکایی، در نظر دارند با الهام از نیش حشرات، سوزنی ابداع کنند که امکان تزریق بدون درد را فراهم آورد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، پژوهشگران “دانشگاه ایالتی اوهایو” (OSU) در آمریکا، تلاش دارند با الهام از نیش حشرات، یک سوزن بدون درد ابداع کنند.
“بهارات بهوشان” (Bharat Bhushan)، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه اوهایو اظهار داشت: دلیل جستجوی منبع الهام در طبیعت این است که طبیعت، مراحل تکاملی بسیاری را پشت سر گذاشته ازاین رو بهترین محیط برای کشف ساده ترین و کارآمدترین روش هاست. ما در این پژوهش، نیش زدن حشرات را بررسی کردیم زیرا حشرات، در چند دقیقه و بدون این که انسان دردی حس کند، او را نیش می زنند. ما تلاش داریم با الهام از نیش زدن حشرات، نوعی میکروسوزن بدون درد ابداع نماییم.

پژوهشگران در این پروژه، ترکیبات منحصربه فردی که به حشره امکان نیش زدن بدون تولید درد را می دهند، دقیق تر بررسی کردند. حشره در فرآیند نیش زدن، چهار امکان در اختیار دارد؛ استفاده از عامل بی حس کننده موجود در بزاق دهان، شکل دندانه دار نیش، لرزش در هنگام فرو کردن نیش و ترکیب قسمت های نرم و سخت روی خرطوم. این ترکیب، به حشره امکان می دهد محل نیش زدن را بی حس کند و تنها با یک سوم قدرت سوزن، نیش بزند.
بهوشان ادعا می کند ابداع یک میکروسوزن با استفاده از دو سوزن امکان پذیر خواهد بود. یکی از سوزن ها، عامل بی حس کننده را تزریق می کند و دیگری برای گرفتن خون یا تزریق دارو استفاده می گردد. سوزن دوم، لبه دندانه داری مانند نیش حشره دارد، سر آن، انعطاف پذیرتر و نرم تر است و هنگام تزریق دچار لرزش می گردد. به قول بهوشان، مواد و فناوری لازم برای ابداع چنین سوزنی، هم اکنون وجود دارند.اگرچه احتمال دارد هزینه این سوزن جدید نسبت به سوزن های قدیمی، بسیار بالاتر باشد اما کارآیی آن برای کودکان و بزرگسالانی که از سوزن می ترسند، بیشتر خواهد بود. بهوشان ادامه داد: این سوزن می تواند برای بیمارانی که به تزریق طولانی مدت نیاز دارند هم کاربرد بسیاری داشته باشد.
نمونه ابتدایی این سوزن، تابحال عرضه نشده است.