محققان ناسا: توسعه کامپیوتر های کوانتومی با کمک دمای هستی

به گزارش نیوزتل محققان ناسا اعلام نمودند که تولید سردترین دمای هستی در فضا، ممکن است راه تولید کامپیوتر های کوانتومی قدرتمند را هموار سازد.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، پیش از این ناسا اعلام نموده بود که می خواهد دستگاهی را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال نماید تا دمایی ۱۰ میلیارد برابر سردتر از دمای خلاء در فضا تولید کند.
این دستگاه موسوم به "آزمایشگاه سرد اتم"(CAL)، ابزاری در اندازه یک جعبه یخ است.
جالب است که محققان ناسا در زمین این آزمایشگاه را هدایت خواهند کرد و نیازی به کنترل این آزمایشگاه از جانب فضانوردان "ایستگاه فضایی بین المللی"( ISS) در فضا نیست.
این آزمایشگاه توسط آزمایشگاه پیش رانش جت موسوم به"جی پی ال" (JPL) در کالیفرنیا طراحی و تولید شده است.
در این دستگاه از تلفیقی از لیزرها و آهن رباهای قدرتمند برای سرد کردن و کند کردن ابری از اتم ها به اندازه ذره ای بالاتر از دمای صفر مطلق(منفی ۲۷۳.۱۵ درجه سلسیوس یا منفی ۴۵۹.۶۷ درجه فارنهایت) استفاده خواهد شد.
در این دمای بسیار سرد، اتم ها با یکدیگر ترکیب می شوند تا حالتی از ماده موسوم به "چگالش بوز-اینشتین"(BEC) را به وجود آورند.
این ماده عجیب که نه مایع است نه جامد و نه گاز، به دانشمندان کمک می نماید که دنیای مکانیک کوانتومی را مشاهده کنند که در آن رفتار پدیده های فیزیکی در کوچکترین مقیاس بررسی می گردد.
ناسا اظهار داشت: در این دمای بسیار سرد، اتم ها حدودا هیچ حرکتی ندارند و به دانشمندان اجازه می دهند که رفتارهای بنیادی و رفتارهای کوانتومی اتم را بررسی کنند که این امر در دماهای بالاتر بسیار دشوار است.
نتایج این پژوهش ممکن است به پیشرفت های مهمی در فناوری منجر شود و همینطور ممکن است توسعه "رایانه های قدرتمند کوانتومی" را سرعت بخشد.
این ابر کامپیوتر ها سرعت پردازش بی نظیر و توانایی بالایی در حل مشکلاتی دارند که درحال حاضر رفع آن ها توسط کامپیوتر های متعارف میسر نیست.
این ابزارهای کوانتومی قدرتمند و پایدار، قادر به "رمزنگاری" و "مدلسازی" فرآیندهای پیچیده شیمیایی هستند و همینطور می توانند به پیشرفت های مهمی در تولید مواد مختلف و داروها منجر شوند.
"آزمایشگاه سرد اتم"(CAL) همینطور به محققان کمک می نماید که حسگرها و ساعتهای اتمی مورد استفاده در ناوبری فضاپیماها را بهبود ببخشند.
"رابرت تامپسون" از پژوهشگران پروژه "CAL" اظهار داشت: ساعت های اتمی این امکان را به ما می دهد که زمان را با دقتی بسیار درست اندازه گیری نماییم.