رقابت علمی کنز برای کاربردی شدن علم در ۵ حوزه

نیوزتل: دبیر اجرایی رقابت علمی کنز اظهار داشت: حوزه ­های رقابت علمی کنز بر مبنای کاربردی شدن علم در جامعه  با هدف حل مشکلات آن است.

به گزارش نیوزتل به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع ­رسانی جایزه مصطفی(ص)، رقابت علمی کنز در پنج حوزه سلامت، انرژی، فناوری­ اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد، آب و محیط­ زیست برگزار می ­شود.
محمدحسین قمری، دبیر اجرایی رقابت علمی کنز اظهار داشت: انتخاب این حوزه ­ها بر مبنای کاربردی شدن علم در جامعه با هدف حل مشکلات آن است، بنابراین علوم پایه مانند شیمی، فیزیک و ریاضیات که جنبه کاربردی­شان کمتر است و رشته­ هایی مانند هنر و علوم ­­انسانی مانند فلسفه که متکی به علم و فناوری نیستند جزو حوزه­ های رقابت علمی کنز قرار نمی ­گیرند.
قمری در مورد دلیل انتخاب هر یک از این حوزه ­ها توضیح داد: رقابت علمی کنز به دنبال حل مشکلاتی است که این روزها بیشتر شنیده می­ شود؛ بعنوان مثال تمام کشورهای جهان همچون کشورهای جهان اسلام در حوزه­ محیط­­­زیست دچار مشکلات عمده­ای هستند. کمبود آب، ریزگردها، سیلاب و آلودگی­های صنعتی خاص مشکلاتی هستند که هنوز به صورت قطع حل نشده­ اند و همچنان باید مطالعات گسترده­ای در این زمینه صورت گیرد.
وی اضافه کرد: اقتصاد در دین اسلام نسبت به سایر ادیان متفاوت می باشد، موضوعاتی مانند ربا، بانکداری­ اسلامی و… همچون موضوعات مهم اقتصاد­­­ اسلامی و دغدغه تمام جوامع اسلامی است. کشورهای اسلامی، دانشمندان و اقتصاددانان روی این مورد تمرکز و پیشنهادات بسیاری را مطرح کرده ­اند.