صاعقه در سیاره های مشتری و زمین شبیه هم است

نیوزتل: یافته های جدید دانشمندان نشان داده است که بروز صاعقه در غول های گازی سیاره مشتری مشابه بروز آن در زمین است.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، در سال ۱۹۷۹ وجود صاعقه در سیاره مشتری توسط فضاپیمای “وویجر۱” (Voyager 1) 1979 شناسایی شد، اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که برخورد صاعقه در غول های گازی سیاره مشتری مشابه زمین است.

فضاپیمای “جونو” (Juno) که در سال ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت، به مطالعه صاعقه این غول های گازی می پرازد.

پیش از این دانشمندان بر این باور بودند که بروز صاعقه در مشتری متفاوت می باشد در صورتی که اکنون نظری دیگر دارند. در مطالعه ای که به تازگی در مجله ” Nature ” انتشار یافت، دانشمندان بر این باورند که شباهت هایی میان صاعقه در مشتری و صاعقه در زمین وجود دارد. آنها همینطور دریافتند که صاعقه در مشتری در ابعاد مختلف هم می تواند کاملا متفاوت باشد. هر دو نوع صاعقه هنگام وقوع در آسمان، باعث انتشار امواج رادیویی می شوند.

پیش از مطالعه یافته های فضاپیمای جونو، دانشمندان مطمئن نبودند که آیا صاعقه در مشتری ممکن است به صورت قابل توجهی ضعیف تر از صاعقه در زمین باشد یا خیر.

سیگنال های صاعقه در مشتری در محدوده طیف رادیویی کیلوهرتز ثبت شده است. بعد از نزیک شدن فضاپیمای جونو به سیاره مشتری، این فضاپیما توانست ۳۷۷ انفصال صاعقه را شناسایی کرده و آنها را در محدوده مگا هرتز و گیگا هرتز قرار دهد.

دانشمندان دریافتند صاعقه در مشتری چند تفاوت با صاعقه در زمین دارد. فعالیت های صاعقه ای بسیاری در نزدیکی قطب های این سیاره وجود دارد، اما هیچ یک از آنها در خط استوا نیستند در صورتی که بخش عظیمی از صاعقه های زمین در نزدیکی خط استوا رخ می دهند.

به دلیل دریافت بخش زیادی از حرارت خورشید، بیشتر صاعقه های زمین در نزدیکی خط استوا رخ می دهند. خط استوا بخش عظیمی از تابش خورشیدی را دریافت می کند که این عمل سبب تولید هوای مرطوب و گرم و در نتیجه سبب تولید رعد و برق می گردد اما این روند در سیاره مشتری به گونه ی دیگری است.

در سیاره مشتری بخش عظیمی از گرما، از خورشید بدست نمی آید زیرا این سیاره ۲۵ برابر کمتر از زمین، نور خورشید دریافت می کند و این در شرایطی است که بخش زیادی از گرمای مشتری عموما از خود این سیاره حاصل می گردد.

همانند زمین، گرم ترین قسمت سیاره مشتری نزدیک استوا است و این گرما سبب تولید ثبات در محیط فوقانی نزدیکی خط استوا می گردد. این قطب ها ثبات جوی ندارند و این گازهای گرم داخل مشتری را قادر می سازد تا به جو بروند که این کار سبب به وجود آمدن صاعقه می گردد.

محققان هم چنین بزرگترین پایگاه داده رادیویی با فرکانس پایین را در اطراف مشتری تولید کردند. این پایگاه بیش از ۱۶۰۰ سیگنال فضاپیما جونو را جمع آوری کرده است و قادر است در هر ثانیه چهار صاعقه که سرعت آن مشابه صاعقه در زمین است را ثبت کند. سیزدهمین پرواز فضاپیمای جونو، در ۱۶ جولای (۲۵ تیر) صورت خواهد گرفت.