توسط محققان دانشگاه واشنگتن ؛ نسخه مینیاتوری اندام های بدن ساخته شد

نیوزتل: محققان آمریکایی سیستمی را برای تولید خودکار ˮارگانوئیدهاˮ (organoids) از سلول های بنیادی تولید کردند که ابزاری مهم برای مبارزه با بیماری ها است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه “واشنگتن” سیستمی طراحی نموده اند که با استفاده از ربات، قادر است “ارگانوئیدها” را از سلول های بنیادی تولید نماید. این ربات ها بر خلاف انسان ها خسته نمی شوند و دچار خطا هم نمی گردند.
“ارگانوئیدها”(organoids) یا ” اندام واره ها” یک نسخه مینیاتوری و ساده شده از یک اندام انسانی است که به صورت سه بعدی در آزمایشگاه تولید می گردد و برای آزمایش داروها پیش از آنکه آن ها را روی انسان ها آزمایش کنند، به کار می رود. ساختن این کشت های سلولی سه بعدی در آزمایشگاه این امید را بوجود می آورد که در نهایت بتوان اندام کامل انسانی مانند قلب، کبد یا کلیه را در آزمایشگاه رشد داد.
این تیم تحقیقاتی از آمریکا نشان دادند که این ربات ها توانستند “ارگانوئیدها” را با موفقیت در ظروف آزمایشگاهی حاوی مایعات تولید کنند و توانستند در کمتر از یک ماه، هزاران کلیه مینیاتوری کشت دهند.
این ربات ها همینطور قادرند آن ارگانی را که ساخته اند، تحلیل و ارزیابی کنند تا انواع مختلف سلول هایی که در آن ارگان مینیاتوری وجود دارد را شناسایی کند.
بنجامین فردمن، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه “واشنگتن” اظهار داشت: این ربات ها سلاح مخفی ما برای مبارزه با بیماری ها است.
وی افزود، به صورت معمول، راه اندازی یک آزمایش تولید “ارگانوئید” در این اندازه یک روز تمام از محقق وقت می گیرد ولی این ربات ها قادرند این کار را تنها درمدت زمان ۲۰ دقیقه انجام دهند و چون خطایی هم ندارند و خسته هم نمی شوند، از انسان ها کاربردی ترند.
در این مطالعه، این سیستم رباتیک برای تولید کلیه های ارگانوئید از سلول های بنیادی بهره برده است و این قابلیت وجود دارد که تمامی ارگان های بدن هم ساخته شوند.
ارگانوئیدها می توانند مانند ارگان های عادی بدن که از روی آن کپی شده اند عمل کنند و بعنوان یک ابزار تحقیقاتی مهم در تحقیقات “زیست پزشکی” مورد استفاده قرار گیرند.
فردمن اظهار کرد، ارزش این پلت فرم به این است که ما می توانیم روند کارمان را به حالت های مختلفی تغییر دهیم تا به بهترین نتایج دست پیدا نماییم.