تغییرات فصلی در سیارات فراخورشیدی و حیات بیگانه

نیوزتل: پژوهش جدید اخترشناسان نشان داده است که تغییرات فصلی در اتمسفر سیاره های فراخورشیدی می تواند نشانه حیات بیگانه باشد.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، محققان با تولید یک پروتکل جستجوی جدید با استفاده از تلسکوپ های نسل جدید، به دنبال گسترش توانایی برای شکار بیگانگان است.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا و مرکز تحقیقات “UCR” از تغییرات جو زمین در انتقال فصل به فصل بهره برده است تا یک مدل شیمیایی از علائمی که می تواند نشانه حیات باشد، درست کند.

جستجوی بیگانگان در جهان هستی کاری اشتیاق برانگیز است و ما باید شواهد مشخصی از وجود آنان را پیدا نماییم.

از آنجایی که سیاره های فراخورشیدی که ما معتقدیم می توانند از حیات پشتیبانی کنند، برای سفر بیش از اندازه دور هستند، دانشمندان اتمسفر آنها را مطالعه می کنند، به این امید که سرنخ های بیولوژیکی در اتمسفر این سیارات بتواند وجود حیات را نشان دهد.

این سرنخ ها که بعنوان شناسه های زیستی شناخته می شوند، با تلسکوپ های تخصصی و نسل جدید قابل مطالعه هستند. تلسکوپ هایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که هم اکنون در حال سرهم بندی است و اجزای گازی متعددی را که تشکیل دهنده جو سیاره های فراخورشیدی است، مطالعه می کند.

“ادوارد شوایترمن” دانشجوی دوره فوق دکترا ناسا و سرپرست این تحقیق جدید اظهار داشت: متاسفانه، اندازه گیری گاز اتمسفر به تنهایی ممکن است گمراه کننده باشد. نشانگرهای زیستی رایج مانند حضور اکسیژن و متان می توانند بدون وجود حیات، تولید شوند. ازاین رو اعتبار داده ها مبحث مهمی است.

طبق گفته “استفانی اولسون”، دانشجوی کارشناسی ارشد مرکز “UCR”؛ مطالعه اثر تغییرات فصلی بر این نشانگرهای زیستی، به جای مطالعه صرف آنها، اطلاعات بیشتری در مورد پتانسیل حیات به دست می دهد.

“اولسون” و همکارانش یک جدول منحصر به فرد را توسعه دادند که نشان داده است چگونه فصل ها و نور خورشید می توانند بر ترکیبات جوی اثرگذار باشند.

وجود حیات روی کره زمین باعث تغییرات فصلی در جو زمین می گردد. بعنوان مثال، گیاهان بیشتری در تابستان رشد می کنند، که برپایه این جدول سبب کاهش کربن دی اکسید و افزایش اکسیژن در جو بالای آن منطقه می گردد.

“اولسون” در بیانیه ای اظهار داشت: بررسی تغییرات جو بعنوان یک شناسه زیستی، روش امیدوارکننده ای است، زیرا بر روی زمین به صورت بیولوژیکی مدل سازی شده است و احیانا در سایر دنیاهای میزبان حیات هم رخ می دهد.

وی اضافه کرد: کشف حیات برپایه تغییرات فصلی نیازی به درک دقیق بیوشیمی بیگانگان ندارد، زیرا این تغییرات تنها یک واکنش بیولوژیک به تغییرات فصلی در محیط هستند.

اولسون توضیح داد: در حالیکه این جدول بر مبنای زمین طراحی شده است، دانشمندان می توانند از آن برای مطالعه سیارات بیگانه هم استفاده کنند. باآنکه تلسکوپی که قابلیت استفاده از این کار را دارد، همچنان در مسیر ساخت خود قرار دارد.

وی اضافه کرد: واقعا مهم است که ما این گونه سناریوها را دقیقا مدل سازی نماییم، ازاین رو تلسکوپ های فضایی و زمینی در آینده می توانند برای شناسایی امیدوارکننده ترین شناسه های زیستی طراحی شوند.

این مقاله مجله Astrophysical انتشار یافته است.