ابداع پنجره های هوشمندی که نور و گرما را تنظیم می کند

نیوزتل: محققان سوئیسی پنجره های هوشمند پوشیده شده از آینه های کوچک را برای هرچه بیشتر روشن شدن یک اتاق ابداع نموده اند.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پنجره ها برای اتاق ها، نور، گرما و دید به بیرون را به ارمغان می آورند، اما ما همیشه هر سه این عوامل را در یک زمان باهم نمی خواهیم. بنابراین است که محققان در سوئیس در حال توسعه یک روش نسبتا ساده برای هوشمندسازی پنجره ها با تعبیه آینه های منعکس کننده کوچک در آنها هستند که شرایط اتاق ها را در تمام ایام سال مطلوب نگاه می دارد.

نمونه هایی از پنجره های هوشمند در سال های اخیر در شکل های متنوع معرفی شده اند. پنجره های الکتروکرومی می توانند رنگ خویش را برپایه تقاضا تغییر دهند و در عرض چند دقیقه از روشن تا تاریک تغییر می کنند. در حالیکه برخی از آنها می توانند میزان نور یا گرمای ورودی به اتاق را مدیریت و تنظیم کنند.

بعضی دیگر می توانند انرژی خویش را از خورشید بگیرند، در حالیکه طرح های دیگر بدون جلوگیری از ورود نور، برای حفظ حریم خصوصی، تار می شوند.

مشکل این است که اغلب این سیستم ها به منابع قدرت نیاز دارند و نسبتا پیچیده هستند.

محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL) و آزمایشگاه فدرال علوم مواد و فناوری (Empa) در سوئیس در حال ساخت پنجره های هوشمندتری هستند که ضمن حفظ شفافیت، می تواند مثلا نور را وارد اتاق کند اما مانع ورود گرما شود.

تیم برای شروع از یک لیزر دقیق برای تولید یک ریز ساختار شیاردار بر روی سطح یک نوار بهره برد. آینه های کوچک که بعنوان لنزهای متمرکز کننده سهمی وار مرکب (CPC) شناخته می شوند، سپس در حفره های سطحی تبخیر می شوند.

این نوار را می توان به شیشه و یا به داخل پنجره های دو جداره وارد کرد، تا آرایه ای از آینه های کوچک می تواند نور خورشید را به شکل کارآمدتر به اتاق منعکس کند و حتی تاریک ترین نقاط اتاق را هم روشن کند.

محققان می گویند در آزمایش های خود، مواد پنجره هوشمند موفق به انتشار ۶۰ درجه ای نور شد و توانست ۸۰ درصد نور ورودی را منعکس کند و حدودا نور خورشید را به صورت افقی به اتاق برساند.

برای کسانی که نگران تار شدن یا پنجره هستند، محققان می گویند که شیشه این پنجره هوشمند چشم انداز را تحت تاثیر قرار نمی دهد و در هر شرایطی کاملا شفاف می ماند.

محققان همینطور می گویند که این پنجره هوشمند قادر خواهد بود که در زمستان نور و گرما را به اتفاق هم به اتاق برساند، اما در تابستان مانع ورود گرما و تشعشع اذیت کننده نور خورشید شود.

محققان هم اکنون بر روی یک پروژه آزمایشی برای پوشش بازتابنده کار می کنند که شامل نصب نمونه های اولیه این پنجره ها در ساختمان “امپا” و نظارت بر چگونگی کار است.

تیم هم اکنون در حال توسعه فرآیندهای تولید انبوه این پنجره هوشمند است.