محققان هلندی سلول رویان مصنوعی ساختند

نیوزتل: محققان هلندی موفق شدند با استفاده از سلول های موش (به جز اسپرم و تخمک) ساختاری شبیه به سلول های رویان (رویان سنتتیک) به وجود بیاورند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از بی بی سی، این دستاورد مهم در رشته رویان پژوهی در نشریه نیچر انتشار یافته است. در گزارش محققان آمده است که این دستاورد برای هم سان سازی انسان یا حیوان نیست بلکه برای درک بهتر علت این مورد است که چرا خیلی از حاملگی ها در مراحل اولیه (کاشته شدن در رحم) با شکست روبرو می شوند.

رویان آزمایشگاهی به دیواره رحم موش های زنده متصل شده و چند روز رشد کرده است.

محققان می گویند مطالعه روند رشد این سلول ها به بهبود باروری در انسان کمک می نماید.
خیلی از موارد سقط جنین زمانی روی می دهد که زن هنوز از حاملگی خود آگاه نیست و تخمک بارور شده هنوز در رحم جاگیر (کاشته) نشده است.
متخصصان هنوز دلیل این اتفاق را نمی دانند باآنکه احتمال دارد ارتباطی با وضعیت غیرعادی رویان در حال رشد داشته باشد.
مطالعه رشد این سلول های در مراحل اولیه از نظر اخلاقی و هم از نظر تکنیکی کاری دشوار است.
بنابراین استفاده از سلول های بنیادی بعنوان جایگزینی برای اسپرم و سلول تخم، برای ساختن الگویی از رویان می تواند به تحقیقات علمی کمک بزرگی کند.
سلول های بنیادی، سلول های تکامل نیافته ای هستند که می توانند در مراحل اولیه رشد و زندگی به سلول های اصلی بخش های مختلفی از بدن تبدیل شوند.
دکتر نیکلاس ریورن از انستیتوی مرلین در دانشگاه ماستریخت همراه با تیم خود با آمیختن دو نوع سلول بنیادی موش توانسته به این ساختار شبه رویان دست پیدا کند.
برپایه گزارش این محققان، بررسی میکروسکوپی آنچه در آزمایشگاه تولید شده رویان اولیه یا بلستوسیست را مطابق نمونه آزمایشگاهی نشان داده است.
اگرچه محققان دیگری پیشتر سلول های رویان را با هدف پژوهش تولید کرده اند اما این دفعه در هلند متخصصان توانسته اند جای گیری این سلول ها در دیواره رحم موش را مشاهده کنند، اتفاقی که پیشتر هیچگاه رخ نداده است.
دکتر ریون به بی بی سی اظهار داشت: “حالا می توانیم تعداد زیادی از این سلول های رویان تولید نماییم و بفهمیم چرا بعضی از نطفه ها قادر به جایگیری در رحم نیستند و درپی آن به داروهایی برسیم که به حاملگی کمک می کنند.”
این متخصص به بی بی سی گفته هیچ برنامه ای برای تکرار این آزمایش با سلول های انسانی وجود ندارد و چنین کاری نیاز به مجوز خواهد داشت.