امروز ۶ اردیبهشت؛ زادروز دانشمندی که به اثبات نظریه انفجار بزرگ کمک کرد

نیوزتل: امروز ۶ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد ˮآرنو آلان پنزیاسˮ، فیزیک دان سرشناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل ˮفیزیکˮ است که شهرت وی به دلیل کشف ˮتابش زمینه کیهانیˮ است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، “آرنو آلان پنزیاس” در تاریخ ۲۶ آوریل سال ۱۹۳۳ میلادی در شهر مونیخ آلمان به دنیا آمد.
وی در همان اوایل، به دلیل فعالیت های حزب نازی آلمان به انگلستان فرستاده شد. ۶ ماه بعد هم به همراه خانوداه اش به سمت آمریکا فرار کردند.
پنزیاس در سال ۱۹۵۱ از دبیرستان فنی ” بروکلین” فارغ التحصیل شد. سپس وارد کالجی در شهر نیویورک شد و در رشته های فیزیک و شیمی به تحصیل پرداخت.
وی در سال ۱۹۵۴ به مدت دو سال در واحد “رادار” ارتش خدمت کرد و این امر باعث علاقه وی به مطالعه درزمینه ” امواج رادیویی” شد.

پنزیاس بعد از آخر خدمت در ارتش به دانشگاه “کلمبیا” رفت تا تحصیلات خود در رشته فیزیک و به خصوص ” امواج رادیویی” را ادامه دهد.
وی سرانجام در سال ۱۹۶۲ با مدرک دکتری از دانشگاه کلمبیا فارغ التحصیل شد و بعد از آخر این دوره به همراه “رابرت وودرو ویلسون” به ازمایشگاه معروف و تحقیقاتی “بل” در ایالت “نیوجرسی” رفت و در آنجا هم به تحقیقات خود در زمینه “امواج رادیویی” ادامه داد.
در سال ۱۹۶۴ پنزیاس به همراه همکارش ویلسون برای اولین بار “تابش زمینه کیهانی” را کشف کردند.

این دو دانشمند همینطور هنگام کار در گونه جدید شاخه آنتن “هولمدل” درآزمایشگاه های “بل” در شهر “هولمدل”، منشا صدا را در هواکره یافتند که قادر به توضیح آن نبودند.
آنها بعد از از بین بردن تمام منابع صدا در اطرافشان، سرانجام توانستند صدای تابش زمینه کیهانی را بشنوند.این کشف آنها یک نکته مهم برای اثبات” Big Bang ” یا “انفجار بزرگ” بود.
” تابش زمینهٔ کیهانی” (CMB)، تابشی “الکترومغناطیسی” است که سراسر کیهان را پوشانده است. پیشینهٔ این تابش در محدودهٔ ریزموج با بسامدGHz ۱۶۰ و طول موج mm ۱٫۹ است. کیهان شناسان تابش زمینهٔ کیهانی را بهترین شاهد برای نظریه”انفجاربزرگ” می دانند.
پنزیاس و ویلسون در سال ۱۹۷۸ موفق به دریافت جایزه نوبل “فیزیک” شدند. این دو همینطور در سال ۱۹۸۵ نشان علمی “هنری دراپر” را هم کسب کردند.