ابداع یک رسم الخط بهتر از بریل برای نابینایان

نیوزتل: محققان یک رسم الخط لمسی جدید ابداع نموده اند که می تواند کارایی بیشتری از خط بریل برای نابینایان داشته باشد.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان دانشگاه “بروکلین” یک سیستم جدید نوشتاری لمسی موسوم به “الیا”(ELIA) برای نابینایان ابداع نموده اند که ممکن است کارآمدتر از خط بریل باشد.

گفته می گردد که آموزش این خط جدید تنها سه ساعت به طول می انجامد، در حالیکه آموزش خط بریل حداقل ۱۰ ماه زمان می برد.

طبق برآورد موسسه “ELIA Life Technology” که مبتنی بر دانشگاه “بروکلین” است، کمتر از یک درصد افراد مبتلا به نقص دید می توانند خط بریل را بخوانند، چون که آموختن این رسم الخط دشوار است و حداقل ۱۰ ماه طول می کشد تا الفبای آن را یاد بگیرند.

“اندرو چپایتیس”(Andrew Chepaitis)، مدیر عامل شرکت “الیا” که مبدع این رسم الخط جدید است، آن را از تعامل مادر و مادربزرگش الهام گرفت، زیرا مادربزرگ وی در یک مقطع زمانی آغاز به از دست دادن تدریجی بینایی خود کرد و یاد گرفتن خط بریل برای وی خیلی سخت بود.

خط “الیا” در واقع فونت هایی است که از حروف برجسته تشکیل شده و می توانند توسط نوک انگشتان لمس و خوانده شوند.

هر کلمه یک حرف یا شماره را از الفبای رومی تداعی می کند. دور هر حرف یک قاب بیرونی است، به صورتی که کاربران به راحتی می توانند تشخیص دهند که یک کلمه کجا به آخر رسیده و بعدی شروع می گردد.

در داخل این قاب ها، عناصر خاصی برای هر حرف خاص هست که شکل آن حرف را تداعی می کند. این روش منطقی است، چون که اکثریت افراد نابینا، سالم به دنیا آمده اند و در مقطعی از زندگی شان بینایی خویش را از دست داده اند، ازاین رو با شکل و ظاهر حروف آشنا هستند.

علاوه بر این، این عامل سبب می گردد افراد سالم و حتی افرادی که که کم بینا هستند بتوانند با کمی آموزش، این رسم الخط را با چشم خود بخوانند، زیرا این رسم الخط از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با حروف انگلیسی دارد.

یکی دیگر از مزایای این سیستم این است که در هر اندازه ای قابل اجراست، در حالیکه خط بریل را فقط می توان در یک اندازه استاندارد چاپ کرد، زیرا اندازه فاصله بین نقاط دارای مفهوم است.

“چپایتیس” و همکارانش تابحال از یک چاپگر سفارشی برای تولید و چاپ این رسم الخط بهره برده اند. با این حال، آنها امیدوارند که یک نسخه تجاری از تکنولوژی چاپ این رسم الخط تولید کنند تا مردم در همه جا بتوانند آنها را تولید کنند.