ساخت پیکسل میان‌رده توسط گوگل

گوگل ظاهراً برای توسعه یک اسمارت‌فون میان‌رده از سری پیکسل آماده می شود که گزاره‌ای نیازمند کنکاش است. این کمپانی مسیری طولانی پیموده تا با سری پیکسل، برندی پریمیوم خلق کند؛ برندی که به خاطر پرفورمنس سطح بالا و توانایی های نوین در تصویربرداری شناخته می شود. وقتی درباره بازاری اقتصادی‌تر صحبت می‌کنیم، این‌ها عباراتی چندان آشنا نیستند. قطعاً ابتکار «اندروید وان» گوگل می تواند گزینه بهتری برای افرادی باشد که دنبال مدلی میان‌رده می گردند.

شایعات حکایت از این دارند که پیکسل میان‌رده، بازارهای نوظهور و در حال رشد را هدف قرار خواهد داد – هند محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌رسد. این موضوع به هیچ وجه قابل سرزنش نیست، زیرا عرضه سالانه موبایل‌های هوشمند در این کشور رشدی ۱۴ درصدی داشته؛ آن هم در حالی که فروش بین‌المللی همین دیوایس‌‌ها در هر سال کاهش می‌یابد. ۱۲۴ میلیون دستگاهی که طی سال گذشته میلادی به فروش رفت، هند را به دومین بازار بزرگ جهان، جلوتر از ایالات متحده، تبدیل می کند. چنین فاکتورهایی می توانند روی کاغذ به فروش قدرتمند پیکسل میان‌رده منجر شوند؛ حتی اگر سایر بازارهای بالقوه مثل مالزی، نیجریه و آفریقای جنوبی را در نظر نگیریم.

اما گوگل واقعاً به این خاطر وارد تجارت اسمارت‌فون نشده تا فروشی بیشتر از رقبایش داشته باشد و قطعاً قرار نیست در بازه زمانی فعلی سهم چندانی از فروش جهانی داشته باشد. این کمپانی احتمالا به این بازارها به همان دلیلی علاقه دارد که به عرضه پیکسل در غرب ادامه می دهد؛ علی‌رغم سهم حقیقتاً رقت‌انگیزی که از بازار دارد.

گوگل می‌خواهد با رقابت داخلی، شرکای سخت‌افزاری‌اش را در مسیر صحیح نگه دارد و نشان دهد که تجربه ایده‌آل از اندروید چگونه است. اندروید وان هم کماکان راهش را به دیوایس‌های بیشتر باز می کند؛ مثل موبایل‌های تازه معرفی شده نوکیا. در تئوری، عرضه یک موبایل پیکسل به اندازه کافی بزرگ خواهد بود که رقابت را به پیش براند، اما نه آنقدر بزرگ که سیر برنامه ها و همکاری های گوگل را تضعیف کند.

علاوه بر این، گوگل باید برند خود را بیش از پیش به مردم بشناساند تا بتواند اکوسیستم خود را در بازارهای نوظهور گسترش دهد؛ خصوصاً با درنظرگیری تمرکز تازه این کمپانی روی هوش مصنوعی، لوازم هوشمند خانگی و سایر محصولات مشابه. هند در کنار سایر بازارها، قرار است انفجاری در تجارت لوازم هوشمند خانگی باشد.

با این حال چشم انداز بازار هند مثل غرب نیست. این کشور به چین نزدیک تر است؛ جایی که تمرکز بر قیمت گذاری رقابتی و قابلیت های مقرون به صرفه در اولویت قرار دارد و به عنوان مثال، بستری برای موفقیت موبایل های سری ردمی شیائومی بوده است. پیکسل گران‌قیمت فعلی چیزی نیست که مشتریان عادی هندی به دنبالش باشند؛ اسمارت فونی که به صورت خاص برای آن منطقه ساخته باشد الزامی به نظر می رسد.

آگاهی از قیمت‌ها
غیرمنصفانه است که به خاطر اندروید گو هند را همچون بازاری در ذهن داشته باشیم که تنها به موبایل های ارزان قیمت علاقه دارد. اندروید وان و سایر برندهای محبوب این بازار، به راحتی در دسته‌بندی میان‌رده جای می گیرند. میانگین هزینه پرداختی برای اسمارت‌فون‌ها در بازاری که موسسه آماری GFK آن را «آسیای نوظهور» می خواند -و هند بزرگ‌ترین بازیگر آن است- با ۱۱۷۰۰ روپی (یا ۱۸۰ دلار) در سال ۲۰۱۷ برابری می کند. موبایل‌هایی مثل ردمی نوت ۴، لنوو K8 Note و گلکسی J7 Prime درست در همین بازه قیمت جای می گیرند.

برای مقایسه، میانگین هزینه پرداختی برای موبایل‌های هوشمند در ایالات متحده، معادل ۴۰۰ دلار است و همین رقم به صورت میانگین برای تمام نقاط جهان به ۳۲۴ دلار می رسد. قیمت پایه پیکسل ۲ در هند معادل ۶۱ هزار روپیه (یا ۹۵۰ دلار) است. همین قیمت به ترتیب برای مدل های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی پیکسل ۲ اکس ال به ۷۳ هزار روپیه (یا ۱۱۲۲ دلار) و ۸۲ هزار روپیه (یا ۱۲۶۰ دلار) می‌رسد. مهم نیست شغل‌تان چه باشد، این قیمت‌گذاری کمرشکن است.

موبایل جدید گوگل باید با قیمتی به مراتب رقابتی‌تر از پیکسل ۲ عرضه شود تا در هند و سایر بازارهای نوظهور شانسی برای موفقیت داشته باشد. بدیهی است که این موضوع به معنای تضعیف مشخصات سخت افزاری، در قیاس با پیکسل ۲ و پیکسل ۲ اکس ال خواهد بود و در عین حال باید ماهیت «قابلیت در ازای پول» این بازار هم حفظ شود.

برندهای چینی مانند اوپو، ویوو، شیائومی، آنر هواوی سایرین که رقابتی شدید بر سر قیمت‌گذاری دارند، سریع‌ترین رشد را در هند تجربه کرده‌اند. در این بین شیائومی احتمالا جالب توجه ترین کمپانی چینی حاضر در هند باشد که اخیرا سامسونگ را کنار زد و بیش از یک چهارم از بازار هند را مال خود کرد. نام این برندها را به خاطر بسپارید، تا یک دقیقه دیگر به اهمیت‌شان پی می‌برید.

تهدید شیائومی
جریان درآمدزایی گوگل برای اندروید وابسته متقاعد کردن تولیدکنندگان به نصب پلی‌استور و اپلیکیشن‌های شرکت روی دستگاه‌هایشان است و بر سر این موضوع، گوگل بارها با سازندگان موبایل به مشکل خورده. تایزن سامسونگ به عنوان مثال یک اخطار به گوگل بود که اگر بخواهد زور بگوید، کره‌ای‌ها هم گزینه‌های دیگری دارند.

سری نکسوس و پیکسل احتمالا به این دلیل تبلیغات گسترده‌ای نداشتند چون گوگل شدیدا نیازمند حفظ تعادل میان دو چیز است: نگه داشتن سازندگان موبایل و حفظ کنترل روی اکوسیستم نرم‌افزاری‌اش. گوگل یک اهرم پر قدرت هم به نام پیکسل ۲ دارد اما باید مهره مشابهی در فضای رو به رشد میان‌رده‌ها داشته باشد.

اوپو، ویوو، شیائومی و دیگر کسب و کارهای چینی و قانون‌گذاری‌های منطقه‌ای به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تلفن‌های همراه اندرویدی روانه بازار کنند که تهی از اکوسیستم اپلیکیشن‌های گوگل است. این شرکت‌ها به علاوه سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین برندها در هند هستند. هر سه شرکت چینی نام‌برده اپ استورهای خودشان را در چین دارند که این یعنی وجود زیرساخت و تجربه کافی برای رشد در کشورهای در حال توسعه بدون نیاز به اکوسیستم گوگل.

شیائومی احتمالا بزرگ‌ترین خطر برای اکوسیستم نرم‌افزاری گوگل است. سیستم عامل MIUI قوی‌ترین و پرطرفدارترین ورژن برگرفته از اندروید است. این شرکت همچنین سرویس‌های ابری شدیدا رقابتی و تلویزیون‌های هوشمند ۴K خوش‌قیمت ارائه می‌دهد. این تلویزیون‌ها هم به جای اندروید تی‌وی از سیستم‌عامل PatchWall استفاده می‌کنند.

نرم‌افزارهای Mi Picks هم به نوعی سرویس‌های شبیه‌سازی شده گوگل برای کاربران چینی هستند. آن‌ها حتی اسیستنت خودشان را هم دارند. گوگل به سادگی، واهمه از دست دادن بازار هند را دارد آن هم در حالی که چهار برند بزرگ در حال بلعیدن آن هستند. گوگل همین حالا هم با اندروید گو و اندروید وان در حال مبارزه است.

یک بازی بلند مدت
تمرکز بلند مدت گوگل در حال حاضر روی دنیای آینده هوش مصنوعی، خانه‌های هوشمند و دیگر کالاهای متصل به یکدیگر است. در غرب، گوگل احتمالا پس از آمازون در رتبه دوم باشد که هزینه‌های سیستم عامل رایگانش توسط اپ استور و اکوسیستم رسانه‌ای تامین می‌شود.

اما بازار خانه‌های هوشمند و سرویس‌های متصل به یکدیگر در هند هنوز بی صاحب‌اند. آن‌هایی که امروز مردم را به فضای تلفن‌های هوشمند می‌آورند، به راحتی و در آینده می‌توانند دیگر محصولات هوشمند و متصل را هم به آن‌ها بفروشند. وقتی صحبت از هند به میان می‌آید، گوگل شاید نتواند به اندازه ایالات متحده سهمی کسب کند، چون در حال حاضر رقبای چینی بسیاری دم در هر خانه‌ای هستند.

یک پیکسل ارزان قیمت و میان‌رده به شکلی جادویی باعث پیروزی گوگل نخواهد شد اما قطعا کمک خواهد کرد تا به خوبی بینش تکنولوژیکی گوگل نمایش داده شود، درست همان کاری که پیکسل و پیکسل ۲ در بازارهای غربی کردند. وجود اندروید گو برای کسانی که اولین بار یک تلفن همراه می‌خرند، حضور اندروید وان در اکوسیستم چین و توسعه ورژن بومی‌سازی شده اپلیکیشن‌ها به گوگل اجازه می‌دهد تا در بلند مدت سهم مناسبی از این بازار به دست آورد.